top of page

אחלה בחירה

מתי צריך לשקול לעשות ״בלוק״ לחבר.ת קהילה?

עודכן: 23 בדצמ׳ 2022

ההתלבטות לגבי חסימת אנשים מקהילות פייסבוק קיימת כמעט אצל כל מנהל ומנהלת קהילה. החסימה היא תהליך של לחיצת כפתור: פשוט ללחוץ על כפתור אחד של ״בלוק״ וזהו, עקבותיו הדיגיטליות של אותו הבן אדם ייעלמו מהקהילה. הוא לא יוכל לחפש את הקהילה שלי בפייסבוק ואם נרצה, בכמה קליקים נוכל גם למנוע מצב שבו הוא יוכל לחפש אותה מחדש. פייסבוק פיתחה את כל הפיצ׳רים כדי לגרום לזה לקרות וההחלטה היא בידינו. אבל אם תקראו את התשובה שלי, תבינו למה אני לא חסמתי אפילו אדם אחד מקהילת הפייסבוק שאני מנהל, ומדוע אני לא מתכוון לעשות זאת.





לחסום ״מתחרים״ היא טעות אסטרטגית ביותר בתור מנהלי קהילה

פתחתם קהילה על תחום מקצועי מסויים כמו שיטת טיפול ואימון, כושר, אופנה או תזונה ותוך זמן קצר ראיתם שכמה מתחרים שלכם נכנסו פנימה. אם אתם מתלבטים לגבי האופציה לחסום אותם, כנראה עברו בכם המחשבות הבאות:

  1. הם באו לרגל אחריי

  2. הם באו לשווק את עצמם כאן בקהילה שלי

  3. הם הגיעו כדי לייצר לי נזק ולגנוב לי לקוחות


אם המחשבות עברו לכם בראש, זה אומר שאתם אנשים טבעיים בעלי אגו, אשר צורח כאשר הוא מרגיש מותקף והמחשבות האלו הן אותותיו. אבל אני מבקש מכם לרגע להקשיב לרציונל הבא:

  1. האנשים האלו יודעים משהו שאולי אתם לא יודעים על התחום.

  2. האנשים האלו יכולים לייצר עבורכם תוכן איכותי לקהילה.

  3. אם יותר ויותר אנשי מקצוע יראו בקהילה מקום לכתוב בו – אתם תחזקו את הקהילה.


מנהל קהילות מונע-אגו יחסום מתחרים פוטנציאליים, או בלי לחסום אותם, לא יאשר פוסטים שלהם כאשר ינסו לשתף מהידע שלהם. אבל מנהל קהילה חכם ומתוחכם, ינסה לרתום אותם כדי לייצר עוד תוכן בקהילה. זה תמיד הרבה יותר משתלם בטווח הארוך למרות שטקטית זה נראה כמו ויתור. בטווח הארוך תוכלו להרוויח עוד תוכן ולרצות את חברי הקהילה שלכם שיקבלו ידע מגוון יותר. אני באמת מאמין בזה וככה אני פועל בכל קהילה אותה אני מנהל.


מדו אני לא ממהר לחסום חבר.ה שהעלתה תוכן גרוע?

לעשות ״בלוק״ זהו צעד אגרסיבי. חשבתם אולי להסביר להם לפני החסימה? למה לחסום בן אדם? מה, אתם צנזור? למה שתשללו ממישהו את חופש הביטוי שלו אם הוא כתב משהו לא מתאים פעם אחת או פעמיים? אני נוקט בגישה ליברלית מאד בקטע הזה, ולא רוצה להיות בתפקיד הצנזור.


גם אם מישהו הפיץ תוכן לא מתאים, שווה לכתוב לו בנימוס את זה ולהשאיר לו את הדלת פתוחה להתאים את התכנים יותר לקהילה בפעם הבאה שירצה לכתוב. כמובן, שאני מחריג כאן מקרים שמישהו מפרסם משהו שהוא בעליל פרסומי או לא קשור לחלוטין לקהילה.


זה הרבה יותר חכם אסטרטגית גם אם טקטית זה נראה לכם טרחני. הקלות הבלתי נסבלת של הבלוק היום יכולה לשים את האצבע שלכם קלה על הסמאטרפון ולחסום אנשים שאגב גם עלולים להיעלב אישית או להיפגע. אולי הם חברי קהילה שנהנו מהתכנים בה? אולי הם נכנסים כל יום ובמקרה העלו הפעם משהו לא רלוונטי? דונו תמיד אנשים לכף זכות ותנו להם הזדמנות לתקן. בתור מנהלי קהילה יש לכם גם תפקיד מוסרי לדעתי.


היתרון: אם תסבירו לאנשים איזה תוכן כן להעלות, יותר תוכן איכותי יעלה בקהילה שלכם.


מה לומר לכל אותם המשווקים העצמיים?

פוסטים של שיווק עצמי הן רעה חולה של קהילות רבות. כאשר זה קורה אצלי אני אומר לאותו בן אדם את אחד הדברים הבאים:

  1. ״היי רועי, מהניסיון שלי בקהילה כאשר משתפים את העמוד העסקי ומציעים הגעה לסדנה, הקהילה מגיבה לתוכן הזה בצורה שלילית ומרגישה שזה שיווקי מדי. אם רק תכתוב את הדברים בעצמך עם פנייה אישית לקהילה, תיתן טיפ שלומדים בסדנה ותאפשר לשאול שאלות – לדעתי תביא הרבה יותר הרשמות. מה דעתך?״ – 95% מהאנשים יגידו לכם תודה על פידבק כזה.

  2. ״היי מיכל, קראתי את הפוסט שהעלית והוא ממש מעניין – יש מצב שתרצי לעשות פינה קבועה בקהילה בנושא הזה?״ – כך תרוויחו תוכן איכותי שיעלה בקהילה.

  3. ״היי דותן, שמתי לב שהדבקת את הפוסט הזה בעוד הרבה קהילות ומהניסיון שלי אנשים מרגישים את זה ומעדיפים התייחסות אישית יותר לסיבה שהתוכן הזה רלוונטי לקהילה, מה דעתך לעדכן קצת? אאשר כמובן…״ – גם אחלה פידבק.


לא לחסום אנשים בגלל שמישהו נעלב ממשהו שהם אמרו

גם במקרים ״אפורים״ יותר, אם מישהו נעלב מאמירה של מישהו בקהילה ומבקש שיוציאו אותו מהקהילה, וזה קרה לי, אני לא חוסם. למה? כי אני לא יודע את כל הסיפור בדרך כלל, כי לכל מטבע יש שני צדדים, וכי אני לא גננת. אם היה מדובר במשהו סופר בוטה, סקסיסטי או גזעני – אני כן אכתוב לבן אדם ואבקש ממנו להתנצל, ורק אז אוציא אותו לגמרי מהקהילה אם הוא יסרב לעשות זאת. אבל זה עדיין לא קרה לי בקהילה – שמח שבניתי מקום חמים שאנשים מרגישים בנוח לשתף בו.


חסימה יוצרת הרגשה מעליבה מאד ולא נעימה

לפני שנתיים בערך, פרסמתי פוסט שלי מהבלוג באיזשהי קהילה. הפוסט זכה ל-250 לייקים ומאות תגובות, ואחד ממנהלי הקהילה אפילו כתב לי שזה היה מהדברים שעוררו שם הכי הרבה תגובות. אחרי יום גיליתי שהפוסט נמחק, מנהל הקהילה פנה אליי, אמר לי שעברתי על הכללים ופשוט חסם אותי מהקהילה. זו הרגשה מאד לא נעימה, בייחוד שאפילו שלחתי לאותו מנהל קהילה פרינט סקרינים שהמלצתי על שירותיו האישיים רק כמה ימים לפני זה. הוא היה בשלו, אמר לי שאני ״לאבי נעלבי״ וחסם אותי. באירועים מקצועיים בהם אנחנו מתראים מאז הוא חולף לידי בהתעלמות ולא אומר שלום.

אז נחשו מה:

  1. כשאתם חוסמים את מייצרים קארמה רעה סביבכם.

  2. כשאתם חוסמים אתם מעליבים בני אדם.

  3. כשאתם חוסמים, אתם מפספסים ממליצים פוטנציאליים.

  4. כשאתם חוסמים, אתם לא יודעים איך הבן אדם שנחסם יקח את זה.

  5. כשאתם חוסמים, אתם פוגעים במארג הקשרים שלכם. אנחנו מדינה קטנה.

  6. כשאתם חוסמים, אתם יוצרים שגריר של חוסר הערכה כלפיכם.


בקיצור, אלא אם כן מדובר בגזענות או שיח סופר בוטה או סתם זיהיתם בוודאות בוט, אל תחסמו. זה לא חכם. לא טקטית, לא אסטרטגית.


עדיין אין לך אסטרטגיית תוכן וקהילה של אנשים שמחוברים לעסק שלך?


אסטרטגיית התוכן והקהילה שלכם יכולות להיות שוות המון כסף ברגע שהיא תתחיל להביא לקוחות. את כל זה אני משתף בקורס אסטרטגיית התוכן ובניית הקהילה, שהוא קורס ממש מקיף ומושקע במחיר סופר- סופר משתלם של 400 שקלים. כדי באמת להבין על מה מדובר אני מזמין אתכם להציץ בסילבוס שנמצא ממש כאן.


אגב, גם אם יש לכם כבר קהילה משלכם וגם אם אתם עדיין חולמים על אחת כזו, אם אתם מרגישים שאתם צריכים שמישהו יעזור לכם לנהל את הקהילה שלכם, אני עושה גם את זה. כל מה שאתם צריכים לעשות זה ללחוץ כאן.



203 צפיות0 תגובות
bottom of page