top of page

אחלה בחירה

איך לנהל קהילה תוססת באמצעות WhatsApp?

עודכן: 9 בדצמ׳ 2021

קבוצות WhatsApp הן זירה דיגיטלית תוססת שבה חיות ונושמות קהילות משגשגות רבות שמונות עד 256 חברים. האופי המהיר של ההתכתבויות ב-WhatsApp והנטייה של קבוצות כאלו להפוך לנטל שחבריהן רוצים לעשות לו Mute, מצריכים התבוננות ספציפית ונקיטת צעדים שיהפכו את קהילת הווצאפ שלכם למקום נעים שמשיג את המטרות עבורן נפתחה הקהילה.



בלי כללים נוקשים ואכיפה זה פשוט לא יעבוד

קהילות WhatsApp אשר נעשות עמוסות מדי בהודעות שאינן קשורות ישירות לתוכן הקהילה, או התכתבויות אישיות בין קבוצה קטנה מתוך כמות החברים הכוללת (״שיחות פרטיות״) יכולות להעיב והלקטין את סיכויי ההצלחה של קבוצת ווצאפ. לכן, על מנהל הקבוצה לפרסם כללים ברורים אשר נאכפים.


דוגמא לכלל, היא לא להשתמש בפונקציית ״Reply״ על דברים שהיו לפני מספר ימים. להעביר שיחות פרטיות לפרטי ולא להשאירן בתוך הקהילה בה כולם נוטלים חלק. איסור על העלאת תכנים שאינם קשורים לקהילה כמו בדיחות, או סרטונים ש״רצים בווצאפ״.


הטריק של קביעת דיונים מראש הופך כל קהילה כזו למצליחה

אם אחת ממטרות הקהילה היא ניהול דיון וסיעור מוחות, כדאי מאד לקבוע מראש אירוע מקוון שבו חברי הקהילה יודעים שעומדים להתנהל דיון. לדוגמא, אם קהילת הווצאפ של תושבי בניין בתל אביב רוצים לנהל דיון על החלפת שירותי הגינון, הם יוכלו לקבוע שביום שני בין השעות 19:00-20:00 יתקיים דיון בקבוצה בנושא ובכך לחסוך גרירה של דיון לאורך הודעות רבות.


מנהלים מנוסים יוכלו לייצר דיונים שבועיים על נושאים משתנים בזמנים קבועים, על מנת להנחיל את המסורת הזו בקהילת הווצאפ. כך קטן הסיכוי לכך שהקהילה תעייף את חבריה ותוביל לנטישתם.


חשבתם על לשאול את חברי הקהילה מה רוצים לקבל בה?

בקהילות פייסבוק, ניתנת האפשרות לשאול את חברי הקהילה שמצטרפים 3 שאלות כניסה. בווצאפ, האופציה הזו לא קיימת כחלק מהאפליקציה, אך תוכלו להתגבר על כך באמצעות יצירת Google Form מתאים. כדאי מאד להשתמש בשאלות האלו כדי למפות בצורה איכותנית את צרכי הקהילה.

כאן, אני ממליץ על שאלות פתוחות עם תשובות קצרות. לדוגמא:

  1. מה היית רוצה לקבל מקהילת הווצאפ שלנו? שאלה כזו תמפה עבורכם בקלות את הנושאים הרלוונטיים ביותר.

  2. באילו שעות נוח לך בדרך כלל לקיים דיוני סיעור מוחות? שאלה כזו תעזור לכם לניהול השוטף של הקהילה וקביעת זמנים.

  3. מה באפשרותך לתרום לדיון שלנו? שאלה כזו תעזור לכם לייצר תוכן.

  4. מהו תחום העיסוק שלך? תשובות לשאלה זו יוכלו לסייע לכם לתייג אנשים רלוונטיים לשאלות שעולות בקהילה.

אני פחות ממליץ על שאלות שהתשובה שלהן היא בינארית: כן ולא. מאחר ועם דאטה כזה אין לכם המון מה לעשות.


תכירו: כלי מדידה אפקטיבי שיספר לכם מי הכי פעיל בקבוצה ומי מספים

למה להסתמך על תחושת אצבע, אם יש כלי טכנולוגי פשוט לתפעול שיכול לבדוק עבורכם מיהם המשתמשים הפעילים ביותר, מהן השעות החזקות בקהילה ואילו תכנים עלו (תמונות, טקסטים, וידאו). כאן אני ממליץ על Chatvisualiser שעושה בדיוק את זה.


לסיום, השקיעו 3 דקות בעיצוב תמונת הנושא לקבוצה, זה שווה את זה

אנשים שמים לב לפרטים הקטנים. כדאי ליצור פורמט עיצובי ברור להודעות מטעם מנהל הקהילה, פורמט ברור להודעות על מפגשי אונליין כפי שהמלצנו מוקדם יותר במאמר ולוגו קהילה בולט שמצוי בחלק העליון של חלונית השיחה. בחרו בצבעים המזוהים עם הקהילה או בתמונות של חבריה.


עדיין אין לך אסטרטגיית תוכן וקהילה שוקקת?


אסטרטגיית התוכן והקהילה שלכם יכולות להיות שוות המון כסף ברגע שהיא תתחיל להביא לקוחות. את כל זה אני משתף בקורס אסטרטגיית התוכן ובניית הקהילה, שהוא קורס ממש מקיף ומושקע במחיר סופר- סופר משתלם של 400 שקלים. כדי באמת להבין על מה מדובר אני מזמין אתכם להציץ בסילבוס שנמצא ממש כאן כדי שתוכלו להתחיל לנהל קהילה מוצלחת בעצמכם.


ואם אתם מרגישים שאתם צריכים ליווי צמוד שלי לאורך כל הדרך אז שתדעו שיש לכם בית הספר לניהול קהילות בו אני מלווה אתכם משלב הרעיון לקהילה ועד שהיא חיה, נושמת ומצליחה. את הסילבוס הסופר מושקע ואת שאר הפרטים תוכלו למצוא ממש כאן.





2,023 צפיותתגובה 1
bottom of page