top of page

אחלה בחירה

ניהול קהילות: המדריך המקיף ביותר בשפה העברית לניהול קהילה

עודכן: 9 בדצמ׳ 2021

ברוכים וברוכות הבאות למדריך המקיף ביותר שנכתב למי שמבקש לפתוח קהילה דיגיטלית. יש רגעים בחיים שברור לך שהחלטת נכון - והרגע שבו החלטת לבנות קהילה הוא לדעתי כזה. ככה הרגשתי ברגע בו החלטתי לפתוח את קהילת התוכניסטים אותה אני מנהל עד היום, קהילה שהניבה לי הכנסות, קשרים וחברויות. יש המון מניעים לפתיחת קהילה: הרצון לשתף בידע, להיתרם בידע, לבנות את עצמך כאוטוריטה, להגדיל את ההכנסות, לחזק את המותג או הארגון. כל הסיבות האלו הן לגיטימיות ובמדריך הזה שהוא המקיף ביותר שנכתב (וצולם) בעברית, אני מקווה לקחת אותך צעד אחר צעד כדי להגשים את ההחלטה שקיבלת ולבנות קהילה משמעותית.


כדי להפיק את המקסימום מהמדריך הזה שכתבתי, אני ממליץ שלא לדלג על אף חלק ולצפות בכל תכני הוידאו שאני מפנה אליהם. זה אולי קצת טרחני, אבל פשוט הכרחי. ניהול קהילה זה אחד המקצועות המורכבים בעיניי, אך הוא טומן בחובו גם יכולת אמיתית להרוויח המון, יכולת שכמובן נדבר עליה כאן. מבחינתי,המדריך הזה מתמקד בפלטפורמה של פייסבוק אך ניהול קהילה חייב גם לצאת מגבולותיה, הן במרחבים דיגיטליים אחרים והן במישור הפיזי ונדבר על כולם.


המדריך הזה מתעדכן תמיד כי אני כל הזמן לומד דברים חדשים על קהילות. העדכון האחרון: 8 בדצמבר 2021. (נוספו 5 פרקים חדשים ו-6 סרטונים)


פרקי המדריך: (מומלץ לעבור על התפריט ולראות מה הכי מתאים לשלב שאתם נמצאים בו)

  1. למה בכלל לפתוח קהילה?

  2. איך לפתוח קהילה מבחינה טכנית

  3. איך לבחור שם לקהילה חדשה?

  4. היכרות עם הממשק של פייסבוק לניהול קהילה

  5. כתיבת תיאור מדוייק שימשוך אנשים לקהילה שלך

  6. כתיבת שאלות כניסה מעולות שישרתו אותך בהמשך

  7. איך להביא את החברים הראשונים לקהילה?

  8. איך לייצר תוכן לקהילה שלך?

  9. איך לערוך אירועי קהילה מקרוב ומרחוק?

  10. איך לנהל קהילה במגוון פלטפורמות (ניהול קהילה זה לא רק פייסבוק!)

  11. איך לשלם במכולת עם קהילת הפייסבוק שלכם

  12. כמה מרוויחים מנהלי קהילה בישראל?

  13. איך לבנות קהילה פנים ארגונית?

  14. איך יודעים מראש אם קהילה עומדת להצליח?

  15. איך לחיות קהילה שנחלשה?

  16. מהם כאבי הגדילה של קהילה דיגיטלית?

  17. מתי ואיך להוסף מגשרים לקהילה?

פרק 1: למה בכלל לפתוח קהילה?

אני רוצה לשתף אותך במה אני הרווחתי מניהול קהילה בשנים האחרונות. אני מקווה שבעוד תקופה לא ארוכה תהיה לך המסוגלות לדבר כמוני במשך 7 דקות על דברים שהרווחת מקהילת הפייסבוק שיוצא לך לבנות כרגע. (7:15 דקות, לצפייה)


הנה רשימה של דברים שלדעתי מנהלי קהילות עשויים להרוויח:

  1. מיתוג אישי כאוטוריטה: מנהלי קהילות הם בעיניי המשפיענים החדשים. אם בעבר, דוגמנים מצליחים עם המון עוקבים באינסטגרם היו מה שמשרדי חיפוש ומותגי על חיפשו, כיום מנהלי קהילות מתגלים כמשפיענים האמיתיים. כאשר הקהילה שפתחת תצמח, יווצר קהל של אנשים הרואים בקהילה כמקום משמעותי ובך אוטוריטה המנהלת אותה.

  2. להישאר רלוונטי.ת: קל מאד לשקוע לתוך הדברים המוכרים שכבר יצא לך לעשות, לדעת ולתת כשירות. קהילה תוססת מאפשרת לך להתחקות אחר טרנדים, לשאול אחרים, לשמור על אוזן קשבת, להבין מה קורה בשוק לפני שהוא מתרחש. עסק עם קהילה נשאר יותר רלוונטי ללקוחותיו הן מבחינת מוצרים אותם הוא מוכר והן מבחינת היכולת לזהות איומים חדשים.

  3. טראפיק משובח: החשיפה בקהילות משמעותית הרבה יותר מהחשיפה בעמודים עסקיים אשר עומדת על כ-2%. בנוסף לכך, בקהילה בריאה יכולים לעלות גם עשרות פוסטים ביום כך שהחשיפה היא גם גבוהה וגם תדירה. במסגרת הספר נלמד איך לקחת טראפיק מתוך הקהילה ולנתב אותו לנכסים הדיגיטליים האחרים שלך.

  4. גידול בהכנסות: הרבה מאיתנו כאן גם בשביל להרוויח מהקהילה. יש מגוון של מודלים כלכליים אותם ניתן להכניס לתוך קהילה כדי להפוך אותה לבת קיימא מבחינה כלכלית. זה שאת או אתה מנהלים קהילה לא אומר שזה צריך להיות מיזם לגמרי התנדבותי. יש שורה של דברים שאפשר לעשות כדי להרוויח מקהילות, נדבר על זה באחד הפרקים האחרונים. כעת יש להתחיל מההתחלה.

  5. חיזוק הארגון: ארגונים שפותחים קהילות פנים ארגוניות נהנים משיתוף ידע, פתרונות יצירתיים יותר, חיזוק תחושת הערך של העובדים וכן זוכים בכלי מצויין ליחסי הציבור של הארגון ומיתוג המעסיק שלו.

ולא סתם בחרתי לפתוח עם הנקודות האלו. אני חי ונושם את עולם הקהילות ונהנה להעביר הלאה את הידע שלי דרך בית הספר לניהול קהילות.


פרק 2: איך לפתוח קהילה מבחינה טכנית?

אתחיל בכך שקהילה דיגיטלית היא לא רק קבוצת פייסבוק. אבל מרבית הקהילות בישראל מתחילות בדרך הזו ולכן אתמקד בה ראשית. זהו צעד די קל בסך הכל. הכנתי סרטון (1:22 דקות) שמסביר איך לפתוח קהילה מבחינה טכנית. מה שחשוב לשים לב אליו אלו ההגדרות. עליך לבחור בין קבוצה Public (ציבורית) לבין Private (פרטית). ב-99.8% מהמקרים אני אמליץ לפתוח קהילה פרטית. מסיבה די פשוטה: לאיזו מסיבה אתם יותר רוצים ללכת? למסיבה פרטית או לכזו שכולם יכולים להגיע אליה? ככה זה גם עם קהילות.

קבוצה ציבורית מאפשרת לכל אדם להיכנס ולראות מה קורה בתוכה ולכן קשה להצית דיונים משמעותיים בה שכן אין אמון בין חברי הקהילה שהמידע נשמר בינם לבין עצמם. בקבוצה פרטית, יש לך את האפשרות לאסוף את התשובות לשאלות הכניסה, לסנן חברים וחברות חדשים, לשמור על התוכן של הקהילה בתוך הקהילה ללא האפשרות שמישהו מבחוץ יכנס ויגלה מה קורה שם.


עוד אפשרות נדירה יותר, היא לבחור בקבוצה Private ולהגדיר אותה כ-Hidden. צעד כזה יאפשר לך לפתוח קהילה שאף אחד לא יוכל לראות אותה אלא אם כן יש לו את הלינק לקהילה והוא הוזמן לשם. מאד מתאים לפתיחה של קהילות על נושאים רגישים. למשל הכרתי קהילה של חולי סרטן ושל נשים שעמדו לבצע ניתוח פלסטי שפתחו קהילות כאלו. כדי לעבור לפרק הבא, צריך לסיים לפתוח את קהילת הפייסבוק. אבל כעת הממשק של פייסבוק יבקש ממך לבחור שם ולכן אני מאשר לך לעבור לפרק הבא ולשמוע איך עושים את זה.


פרק 3: בשם השם: איך לבחור שם לקהילה חדשה?

העמדה שלי היא בעיקר שלא כדאי להתעכב על זה. כמה אנשים ממש מוכשרים שאני מכיר התעכבו כל כך הרבה על השאלה הזו, עד שהם לא פתחו קהילה עד היום. אחרים התעכבו על זה חודשים. זה לא נראה לי אישית כל כך קריטי. במיוחד כי אפשר לשנות בהמשך. (כדאי לצפות בסרטון המצורף לבחירת שם)

הנה כמה שאלות מנחות לבחירת שם:

  1. האם יש מילה ייחודית בשם הקהילה? הכנסה של מילה מוזרה עשוי להיות צעד חכם: הרבה קהילות מצליחות מכילות מילה לא קונבציונלית כמו ״פגום״ ב-״אבא פגום״ או ״שוקעות״ ב-״אמהות שוקעות״. גם מטבעות לשון יכולים ללכת כאן טוב, כמו ״חיות כיס״ (הקהילה הכלכלית-פיננסית של ״כאן״)

  2. תשאלו בן אדם שלא מכיר אתכם אישית אם הוא או היא מבינים במה עוסקת הקהילה. אינדיקציה לשם מצויין לקהילה היא שאדם שאינו מכיר אתכם או את כוונתכם מצליח להבין מי האנשים שאמורים להיות חברים בקהילה לפי השם.

  3. האם שם הקהילה אומר משהו (טוב) על החברים בה? קהילה היא קודם כל בחירה. אנשים בוחרים להשתייך לקהילות מסויימות והם יהיו מעורבים בהן לפי כמה שהם מרגישים שייכים אליהן. כשאנחנו מרגישים מאד שייכים לקהילה מסויימת אנחנו מוכנים להשקיע בה זמן ומאמצים, וזה האפקט שהייתם רוצים שיהיה על חברי הקהילה שלכם. כדי שהדבר הזה יקרה, שלב ראשון הוא לבדוק האם שם הקהילה שלכם אומר משהו על החברים בה ומזהה אותם בתור קהילה. אם השם של הקהילה אומר משהו עליכם, אבל לא אומר שום דבר על האנשים שחברים בה - כדאי לעבור לשמות שמדברים יותר עליהם.

  4. האם שם המותג שלכם מוכל בשם הקהילה? בבקשה להימנע מזה ואסביר למה. קהילות הן לא עמודי פייסבוק עסקיים. עמודי פייסבוק שייכים לעולם בו מותגים אמרו X והצרכנים היו צריכים לאכול את זה. קהילות מתנהלות לפי אג׳נדה אחרת: גם אם מותג פותח קהילה, הוא מכיל את השיח ומאפשר את השיח אך הוא לא אומר מה נכון ומה לא ונותן לאנשים לבטא את עצמם. בקיצור, אם אתם הוטרינר צחי מרמת גן, עדיף לפתוח קהילה בשם ״רמת גן אוהבת בעלי חיים״ מאשר ״הלקוחות של צחי״.

  5. האם שם הקהילה שלכם קל לחיפוש ולדיבור? כשכולנו מחוברים למכשירים ניידים, אחת השאלות המתבקשות היא אם יהיה קל לחפש את שם הקהילה שלכם. לכן כל סימן כמו ״-״ או ״~״ או אפילו אימוג׳י - יקשו על החיפוש של הקהילה במובייל. אך לא פחות חשוב מכך, יש לוודא ששם הקהילה שלכם גם קל לדיבור. בסופו של דבר, ולא משנה כמה הדיגיטל יתחזק - אנחנו טיפוסים דברנים ורוב ההמלצות וההפניות שאנחנו עושים לדברים, מתבצעות בדיבור פנים מול פנים. שמות ארוכים מאד לקהילות - יקשו על אנשים לספר על הקהילה שלכם לחברים שלהם. נסו לקצר במילים, אמרו בקול רם כמה פעמים את שם הקהילה ונסו גם לחפש אותה בפייסבוק. על הדרך, גם תוודאו שאין קהילה עם שם דומה.

תרגיל: בוחרים כעת שם לקהילה

נסו לכתוב באפליקציית הפתקים המועדפת עליכם את השמות של הקהילות שאתם זוכרים, מכירים או אוהבים. האם יש משהו משותף לשמות האלו? האם הם קצרים בצורה מיוחדת? האם הם שנונים מאד? האם הם בראשי תיבות? לא בהכרח. יש קהילות עם שמות ארוכים, קצרים, מיוחדים, מוזרים או פשוטים. עם זאת, שמנו לב שיש כמה שאלות מנחות שיכולות לעזור לכם לבחור שם מדוייק שישמש אתכם לאורך זמן ויעזור לכם להביא את האנשים הרלוונטיים ביותר לקהילה. אם כבר חשבתם על כמה שמות פוטנציאליים, שווה לעמת כל שם ושם מול השאלות המנחות הללו.

שם פוטנציאלי ראשון:

  1. האם מישהו מבחוץ שאינו שייך לקהילה יבין במה מדובר?

  2. האם שם הקהילה אומר משהו על החברים בה?

  3. האם שם המותג שלכם מוכל בשם הקהילה

  4. האם שם הקהילה שלכם קל לחיפוש ולדיבור?

  5. האם נתתם לכמה אנשים לשמוע את שם הקהילה?ֿ

שם פוטנציאלי שני:

  1. האם מישהו מבחוץ שאינו שייך לקהילה יבין במה מדובר?

  2. האם שם הקהילה אומר משהו על החברים בה?

  3. האם שם המותג שלכם מוכל בשם הקהילה

  4. האם שם הקהילה שלכם קל לחיפוש ולדיבור?

  5. האם נתתם לכמה אנשים לשמוע את שם הקהילה?

שם פוטנציאלי שלישי:

  1. האם מישהו מבחוץ שאינו שייך לקהילה יבין במה מדובר?

  2. האם שם הקהילה אומר משהו על החברים בה?

  3. האם שם המותג שלכם מוכל בשם הקהילה

  4. האם שם הקהילה שלכם קל לחיפוש ולדיבור?

  5. האם נתתם לכמה אנשים לשמוע את שם הקהילה?

פרק 4: היכרות עם ממשק העבודה של מנהלי קהילות

בחרת שם, כל הכבוד. נא להקדיש כעת 2:51 דקות כדי להכיר את הממשק של מנהלי קהילה עם הדרכה קולית חביבה שלי. זה ממש יעזור לאחר מכן. אני מבטיח שכל דקה שאתם צופים בסרטון שביקשתי לצפות בו, חוסכת לפחות זמן כפול מזה. (לצפייה)

פרק 5: כתיבת תיאור מדוייק שימשוך אנשים לקהילה שלך

הדבר הראשון שאנשים שיכנסו לקהילה שלך יראו יהיה התיאור שכתבת ותמונת הנושא שבחרת. לכל קהילה טובה, יש תיאור סופר מדוייק. כזה שמאפשר לכל בן אדם חדש להבין מה עומד לקרות בקהילה שנקרתה בדרכו ומה הוא עומד להרוויח ממנה. אתם רוצים שיהיה לכם תיאור כזה, וזה בדיוק מה שאנחנו עומדים לעשות כאן. ראשית, צפו בזה:

מה מכיל תיאור קהילה אידיאלי?

  1. פסקת מי אנחנו: מטרת הפסקה הראשונה להבהיר למי הקהילה מיועדת ואם הגעת למקום הנכון.

  2. פסקת למה אנחנו: בצרפתית ובאנגלית גם קוראים לזה Raison d’etre - הסיבה בגינה אנחנו כאן. תסבירו לאנשים למה אתם קיימים.

  3. תאמרו להם מה לעשות: כדאי מבחינה ויזואלית לסדר את זה בצורה קלילה לקריאה, נסו להקפיד על לא יותר משלוש מילים לכל סעיף. זה עוזר לאנשים להרגיש בנוח עם לעשות את הדברים שאתם רוצים שהם יעשו בתוך הקהילה.

  4. תאמרו להם מה לא לעשות: לשים גבולות זה חשוב. אם אתם לא רוצים פרסומים בתוך הקהילה, תגידו את זה. למרבה הצער בגלל שיח אלים בפייסבוק, שווה גם להבהיר לאנשים מראש ששיח כזה לא יתקדם. אבל מדובר לא רק בשיח אלים, אלא בהוצאת מידע מחוץ לקהילה. בקהילה אחת של נשים בישראל שמסייעות זו לזו, מידע מתוך הקבוצה נפלט החוצה, הגיע למעסיק של אחת הנשים בקהילה והיא פוטרה בעקבות התלבטות שהעלתה. במקרה אחר, כתבת של עיתון גדול בישראל נכנסה לקהילה אחרת ושיתפה מתוכה מידע מבלי לבקש אישור. את הדברים האלו באחריותכם בתור מנהלי הקהילה למנוע.

  5. הפנייה ללינקים חשובים: אם יש מקום שהייתם רוצים להפנות אליו את החברים החדשים בקהילה - אתם מוזמנים לעשות את זה (ניוזלטר, eBook, פוסט מסויים?). זה גם הזמן לחתום בשם מנהלי הקהילה והאדמינים.

  6. חתמו בשמכם. אין צורך בסופרלטיבים ותארים, מספיק לרשום את השם ומייל.

פרק 6: כתיבת שאלות כניסה מעולות שישרתו אותך בהמשך

התשובות למה שאנשים עונים התשובות לשאלות הכניסה לקהילה יכולות לסייע מאד בהמשך בהגברת המעורבות בקהילה וכן באיסוף דאטה חיוני. אני לא מדבר כאן על לקחת את המייל או הטלפון של אנשים (משהו שיכול להתפרש כמאד פולשני ואנחנו לא ממליצים עליו) אלא יותר על דברים כמו תחום העיסוק, במה האנשים יכולים לתרום לקהילה או מדוע הם הצטרפו. אנשים עונים על זה - ולכם יש הזדמנות לנצל את התחנה הזו כדי לאסוף מידע חיוני.

לכן, אני מפציר בך לצפות במלואו בסרטון הבא שמספר כיצד לבחור שאלות כניסה מצויינות. (7:10 דקות צפייה) הסרטון גם מסביר כיצד לשמור את התשובות לשאלות הכניסה באמצעות הבוט GMAC.

אני סוג של ״מכריח״ אותך לשאול שאלות כניסה מהטעמים הבאים (עד השלב הזה במדריך כבר בטח יש לך אמון שאני לא אומר סתם לעשות דברים)

  1. אפקט האקסקלוסיביות: כשאנשים רואים שאלות כניסה הם מרגישים שהקהילה מנוהלת ומבינים שמדובר במשהו אקסקלוסיבי שלא כולם יכולים להיכנס אליו. זה מאד דומה לאפקט שאתם מגיעים לעיר חדשה, רואים מסעדה אחת שכולם עומדים בה בתור ועושה סלקציה, ואחת ריקה לגמרי שכל אחד יכול להיכנס אליה - לאן תרצו להיכנס?

  2. הזדמנות ראשונה ליצירת קהילתיות: כשאנשים עונים על השאלון, אתם יכולים להבין אם הם באמת צריכים להיות שייכים לקהילה, אם הם בכלל מתאימים או שעדיף שישארו בחוץ. אנשים שלא עונים על השאלון, לרוב יהפכו גם לחברים לא פעילים בקהילה, זה מראה על מאמץ קטן וראשון שהם עושים כדי להצטרף לקהילה. השאלות יכולות לשמש אותנו כדי ליצור תחושת הזדהות ראשונה בין החברים החדשים לבין הקהילה.

  3. יש בזה המון שימוש. השימוש הכי משמעותי הוא בהעלאת המעורבות בקהילה. כאן, אני ממליץ מאד לצפות בסרטון הזה (5:39 דקות צפייה)


פרק 7: איך להביא את החברים הראשונים לקהילה?

אחד הרגעים הכי קשים בחיי קהילה ובטח ברגעיה הראשונים - הוא להביא את החבר׳ה החלוצים וגם לדאוג שהם יהיו מרוצים, או יותר נכון שיהיה להם מעניין. אם נדבר גם על לגרום להם להיות מעורבים, בכלל מדובר כאן באתגר. בואו נודה באמת: יש כל כך הרבה קהילות בפייסבוק, אבל מעט מאד קהילות שאנחנו באמת מעורבים בהן מאד ורוצים לעשות. יש גם המון קהילות בחיים שלנו, אבל אנחנו מחליטים להיות משתמשים אקטיבית ופעילים רק במעט מאד מהן. כעת נבנה תכנית להבאת החברים הראשונים לקהילה. זו המטרה של הפרק הזה, לבנות את התכנית הזו שתוביל אתכם לקהילה פעילה ואפקטיבית.

אבל לך לא תהיה הבעיה הזו, אני אני אצייד אותך ברגע זה בתכנית התנעה לקהילה. יש להתחיל בלצפות (כרגיל, עד הסוף) בסרטון הבא (4:12 דקות, לצפייה).

התכנית מבוססת על 3 חלקים:

1. מיפוי כל הנכסים הדיגיטליים שלכם ורתימתם לצורך הקהילה

2. גיוס אנשים רלוונטיים מהחיים האמיתיים לקהילה (ומיפויים במסמך הזה)

3. ביסוס מעמדכם בקהילות עם בסיס עוקבים דומה

1. מיפוי כל הנכסים הדיגיטליים שלכם ורתימתם לצורך הקהילה

הצעד הראשון שאנחנו נעשה הוא למפות את כל הנכסים הדיגיטליים שלכם. מאד יכול להיות שיש לכם כבר נכסים דיגיטליים אחרים: עמוד פייסבוק עסקי, עמוד פייסבוק אישי, רשימת ניוזלטר, עמוד אינסטגרם או ערוץ יוטיוב. את כל הנכסים הדיגיטליים הללו אתם רוצים לרתום לטובת הקהילה החדשה שלכם. מפו את הנכסים הדיגיטליים שלכם בטבלה כזה ובדקו כמה עוקבים מכיל כל נכס דיגיטלי.


השלב הבא הוא להתחיל לרתום את הנכסים הדיגיטליים שלכם לטובת הקהילה החדשה. אחת השיטות האפקטיביות ביותר לעשות את זה היא לעבוד בשיטת ״אפקט הרשת״ שאומרת שכל נכס דיגיטלי שלכם, יפנה לכל נכס אחר. כך בכל פעם שמישהו נתקל בכם במרחב הדיגיטלי, הוא יופנה מיד למקום אחר דיגיטלי שלכם ותגדילו את כמות הפעמים שאתם יכולים לחשוף את המסרים שלכם אליו.

2. גיוס אנשים רלוונטיים מהחיים האמיתיים לקהילה (הכנתי מסמך שיקל עליך פה)

במרבית המקרים, אתם לא פותחים קהילה באמת מאפס. הרי כבר עשית כברת דרך רצינית בחיים האמיתיים ויש אנשים שאכפת להם ועוקבים אחרי הפעילות שלך, היו לקוחות עבר שלך ויש לך את הגישה לתשומת הלב שלהם. את האנשים האלו צריך להכניס לתוך הקהילה. אך מאחר וקורות הרבה טעויות בתחום הזה, החלטתי ליצור בטבלה הבאה רשימת עשה ואל תעשה.


לעשות:

1. להודיע לאנשים בצורה אישית שאתם עומדים לצרף אותם לקהילת הפייסבוק

2. להעלות פוסט ברוכים הבאים לאנשים החדשים ולבקש מהם להגיב אליו

3. לצרף אנשים שקשורים לליבת הפעילות של הקהילה


לא לעשות:

  1. להוסיף אנשים שלא יהיו רלוונטיים לקהילה רק כדי להגדיל את מספר החברים בה

  2. לבקש מהם להוסיף חברים - הם יביאו אנשים לא רלוונטיים

  3. להוסיף אנשים מבלי להודיע להם מראש


יש סיבה לכל הערה. לדוגמא, כאשר אנחנו מפצירים בכם שלא להוסיף סתם חברי קהילה, זה בא מהסיבה הבאה: כאשר אנחנו מעלים בצורה מלאכותית את מספר החברים בקהילה אבל לאנשים לא אכפת ממה שקורה שם, האלגוריתם של פייסבוק מבין שזו קהילה לא מעניינת ופשוט לא נותן לה חשיפה. אתם לא רוצים את האפקט הזה. אתם רוצים את האפקט ההפוך: קהילה מעורבת מאוד, שפייסבוק גם מבינה שהיא רלוונטית ומעלה אותה בפיד ליותר אנשים.


3. ביסוס מעמדך בקהילות עם בסיס עוקבים דומה

על מנת לבסס את הקהילה שלך אני ממליץ שבתקופה שלפני פתיחת הקהילה, תתחיל.י לבדוק מה קורה בקהילות דומות מבחינת הנושא שלהן. בשום פנים ואופן אין לשים לינקים לקהילה שלך באותן הקהילות (מהסיבה הפשוטה שייתכן וזה יוביל לחסימה) אבל מה שאני כן ממליץ לך לעשות הוא להתחיל לבסס את מעמדך בקהילות האלו.


למשל על ידי העלאת פוסטים רלוונטיים לאותן קהילות. מדוע? כי ביום פתיחת הקהילה, תהיה לך היכולת להעלות פוסטים ולשקול לשים לינק לקהילה שלך בתגובות בצורה חביבה, או לקבל פינה בקהילות האלו שדרך המוניטין שצברת בקהילה המתחרה - תוכל.י להמליץ על הקהילה שלך. עוד דבר הוא שתהיה לך היכולת למצוא אנשים שמתאימים לקהילה שלך, למפות את הפעילים בקהילה המתחרה ולהזמין אותם ידנית אליך.


פרק 8: איך לייצר תוכן לקהילה שלך?

לפני שנתעמק בסוגי תכנים שונים, אני רוצה להתחיל באנקדוטה שתרגיע אותך. 99% מהתוכן שעולה בקהילה שלי - הוא לא שלי. כדאי להקדיש כמה דקות לצפייה בסרטון הזה, כי הוא יגרום לך להרגיש הרבה פחות לחץ ומחוייבות להפוך למכונת ייצור תוכן מאחר וכרגע את.ה בתהליך פתיחת קהילה. (3:51 דקות, לצפייה)

טכניקה מספר אחת: ליצור הרגלים בתוך הקהילה

אנשים אוהבים הרגלים. הם אוהבים את הקבוע והמוכר. לעיתים, הם לא שמים לב שמשהו הוא קבוע בכלל, אבל גם בתת מודע שלנו - נוח לנו מאד עם הרגלים. את אותו האפקט בדיוק יש להטמיע בקהילה שלך. אני רוצה לתת כמה רעיונות לעוד סוגים של תכנים:

  1. פוסט שאלה: אנשים יותר אוהבים להגיב ולדבר מאשר להקשיב ולציית. שאלות עובדות מצויין בתוך קהילות ואני ממליץ לך לשאול את חברי הקהילה שאלות שונות שמעוררות דיונים. אם תשאלו שאלה זה יעיד יותר על חוכמתך וצניעותך מאשר על אי ידיעתך.

  2. סקר: בתוך המערכת המובנית של פייסבוק אפשר לבצע סקרים. הסקרים יכולים להיות חשובים כדי להבין מה הקהילה הכי רוצה לקבל. . אנשים אוהבים לענות על סקרים וכיף לגלות שקל יחסית ליצור אותם.

  3. לינק לבלוג/כתבה חיצונית/סרטון: מדובר בסוג תוכן לגיטימי בתוך הקהילה, אך יש בו גם חיסרון. האינטרס של פייסבוק הוא תמיד להשאיר אותנו כמה שיותר זמן בתוך המערכת של פייסבוק ולכן בכל פעם שאתם ״זורקים״ אדם מחוץ לכותליה הכחולים של הרשת החברתית - החשיפה שלכם נפגעת משמעותית. לכן, אני ממליץ לשאול ״מי היה רוצה לצפות?״ או לכל הפחות לבקש מאנשים שיגיבו כדי שהפוסט כן יזכה לחשיפה. הנה דוגמא:

4. פוסט של חבר קהילה: חשוב מאד שהקהילה לא תהיה רק השופר שלכם להעברת מסרים, ושכמה שיותר חברי קהילה יעלו פוסטים. אתם יכולים לדאוג אקטיבית שזה יקרה על ידי פנייה לאנשים שאתם חושבים שיסכימו לשתף ולהעלות שאלות, דיונים או תכנים רלוונטיים.

5. שידור לייב: לא כולם מכירים את האופציה, אך ניתן להעלות שידורי לייב לתוך קהילת הפייסבוק שלך בצורה די פשוטה. אפשר להשתמש בזה גם כדי להעביר שיעור, וובינר, הרצאה או להתדיין על נושא מסויים עם חברי הקהילה. אפשר גם לשדר מצגת שהכנת מראש, בקיצור, כלי אפקטיבי.

6. פוסט אנונימי: זה יכול להביא הרבה תגובות. פוסט אנונימי או פורמט שמאפשר לכם בתור מנהלי הקהילה להעלות שאלה/שיתוף/התלבטות/דילמה של חבר או חברת קהילה שמתביישים לפרסם בעצמם ומעדיפים לקבל את התשובה בצורה אנונימית לחלוטין.

הגברת מעורבות הגולשים באמצעות שאלות הכניסה

לפני כמה עמודים וסרטונים דיברתי על שאלות הכניסה לקהילה והפצרתי בך לשמור את התשובות. זה בדיוק הזמן, להשתמש בטריק מגניב כדי שתרגיש.י שהשאלות האלו סופסוף אפקטיביות. איך משתמשים בתשובות בצורה חכמה? בואו ניקח מישהו לדוגמא ונראה מה אפשר לעשות עם המידע הזה. לבחור כלשהו שהשאיר תשובות לשאלות הכניסה קוראים אלון, הוא הצהיר על עצמו בצורה וולנטרית שהוא ממנכ״ל חברה כלשהי ובנוסף הוא ענה מה הוא רוצה לקבל מהקהילה.

  1. בדקו מה אנשים היו רוצים לקבל מהקהילה וצרו פוסטים בנושא. זה הולך להעלות את החשיפה פלאים.

  2. במידה ועולה שאלה בקהילה בנושא מסויים, תייגו לתוך התגובות את האנשים שחברים בקהילה ולפי התשובות שלהם על שאלון הכניסה ידעו לעזור למי ששאל את השאלה. צעד כזה יכול להגביר מאד את מעורבות הגולשים בתוך הקהילה ולהקפיץ את הקהילה לעוד אנשים. האלגוריתם של פייסבוק יזהה אותה ככה כרלוונטית יותר.

הנה דוגמא כדי שתאמין או תאמיני לי שזה אפקטיבי - הנה למשל פוסט ״ברוכים הבאים״ סופר מושקע שמבוסס לחלוטין על מה שאנשים כתבו בתשובות לשאלות הכניסה.


אגב, ידעת שאפשר לתזמן פוסטים בקהילה? זוכרים את הטבלה השבועית שהכנתם לפעילות הקהילה? שימו לב שתמיד כדאי לתזמן פוסטים לשעות שאינן עגולות. שעות עגולות מאופיינות בכך שהרבה מתזמנים בהן ולכן עדיף לתזמן 3 דקות לפני שעה עגולה. השעות הכי פופולריות של הפיקים הן בבוקר (בין 7 ל-8) אחרי ארוחת הצהריים (1-2) ובלילה (סביבות 22:00). אבל מהניסיון שלי - פרסומים שלי ב-4 לפנות בוקר הכי אפקטיביים. אחד הדברים הפחות כיפיים, זה שאם מנהלת או מגשרת אחרת בקהילה תזמנה פוסטים, זה לא יהיה חשוף למנהלים האחרים. אז כדאי לתאם ולמנוע מבול העלאות באותו הרגע.


יש כמה נתונים סופר פשוטים וזמינים שיוכלו לעזור לך להגביר את המעורבות בקהילה בצורה מאד משמעותית. כרגיל, הכנתי סרטון עבורך כדי להראות איך עושים זאת. זה יעלה לך 5:38 דקות צפייה.

שאלות נפוצות ותשובות שלעיתים יפתיעו

אחת השאלות היותר נשאלות בבית הספר לניהול הקהילות שאני מעביר הולכת ככה:״אני פותח קהילה בנושא x ואני מפחד שהמתחרה שלי יכנס לשם ויגנוב לי לקוחות או יתחיל לפרסם שם. מה לעשות?״.


התשובה שלי היא כזו: יש היגיון גדול מאד בלתת למתחרה שלך להיות בקהילה. חברי הקהילה נכנסים אליה כדי לדלות מידע ולפרסם ידע. אם יש לך קולגות שיכולים לתרום לחברי קהילה, זה יהיה מיותר מאד לפספס תוכן איכותי מהם. בטווח הארוך, חסימה של אנשים מהקהילה, מעבר לזה שמדובר בצעד אלים-דיגיטלית, עלולה להוביל לכך שמישהו אחר יפתח קהילה מתחרה לשלך. לא עדיף לקחת אותו אליך? לתת לו או לה פינה אצלך בקהילה ולשמור על השיח אצלך? הכנתי על זה סרטון, שמסביר את הפילוסופיה המאד מנומסת שלי. יש בה היגיון. (4:50 דקות צפייה)

בתור מנהלי קהילות או ״מנק״לים״, יש לנו המון כוח. בהתחלה הוא מינורי, אבל כשהקהילה גדלה הכוח הזה גדל ורבים ממנהלי הקהילות, לעיתים בגלל העומס הרב, שוכחים את כמות הכוח שיש בידיהם. לצורך זה אנחנו מצרפים את ההתייחסות לכמה דילמות:

  1. האם לחסום חבר קהילה? מתוך כל אלפי החברים בקהילה שלי, לא חסמתי עדיין אף אחד. לדעתי חסימה שהיא שלילת חופש הדיבור של בן אדם, צריכה רק להתבצע במידה ומישהו גלש לשיח אלים ופוגעני בחבר קהילה אחר. אנשים שהעלו פוסט פרסומי - אפשר להעיר להם שזה לא בסדר, אבל לא לחסום. תמיד אנסה לדון לכף זכות ולראות איך מישהו שהעלה פוסט מעצבן יכול תוך זמן קצר להפוך חבר קהילה אקטיבי שמעלה אחלה תכנים.

  2. איך להתנהג במקרה של פוסט לא מאושר? רבים מחברי הקהילה עשויים לפרסם פוסטים ולא כולם יאושר על ידכם. במקרה של ביטול פוסט של מישהו אני משתדל להודיע לו ולהסביר מדוע זה קרה, זה יותר נעים מאשר לראות שלא אושר לך או גרוע מזה, אושר ונמחק.

  3. האם להתיר שיווק עצמי? לשיקולך. אנחנו משתדלים לשמור על הקהילה נקייה משיווק עצמי, אלא אם כן הוא נעשה ממש באלגנטיות. אם מישהו הגזים אנחנו אומרים לו את זה אישית ולא מוחקים אותו.

  4. האם לאשר את כל מי שמבקש להיכנס לקהילה? ממש לא. זכותך לא לאשר את כולם, אם מישהו למשל לא ענה על שאלות הכניסה או ענה והוא אינו מתאים -אין צורך לאשר.

  5. איך בוחרים מגשר טוב לקהילה? אם את.ה מנהל.ת קהילת פייסבוק, בטח עלתה לך השאלה כיצד למנות מגשרים (Moderators) בתוך הקהילה בצורה נבונה. תהליך איתור המגשרים: באמצעות נתוני Facebook Insights תוכלו לקבל מידע לגבי האנשים הפעילים ביותר בתוך הקהילה שלכם. אני ממליץ לכם להתבונן ברשימת האנשים הפעילים ביותר, לבחון את התכנים שכל אחד מהם העלה, וליצור מתוכם רשימה של אנשים שגם העלו תכנים איכותיים וגם נתפסים בעיניכם כאנשים ידידותיים ומסבירי פנים לקהילה. כדי לגשת לנתונים עליהם אני מדבר, יש להקליק החלק הימני העליון ב-Facebook Insights (צירפתי לכם תמונת מסך). ממה להיזהר? אנשים לא מתמידים: במסגרת ניהול קהילת התוכניסטים, מיניתי בעבר מגשרת, הצגתי אותה בקהילה, היא גרפה לייקים רבים ועניין רב. כעבור שבועיים, נעלמו עקבותיה והיא ״ירדה״ מהרעיון להיות מגשרת. זה גרם לי להרגיש לא אחראי מול הקהילה שלי ועליכם לנסות לוודא שאנשים באמת רוצים להיות מגשרים. להיזהר ממנות בטעות מישהו בתור Admin: משפטית, מי שהוא האדמין של הקהילה הוא הבעלים שלה. שימו לב לא למנות (אלא אם כן התכוונתם לכך) מישהו בתור אדמין במקום מגשר, זה עלול להקנות לאותו ״משודרג״ להסיר אתכם מניהול הקהילה. חשוב לבצע חלוקת המשימות למגשרים: יש להגדיר למגשרים משימות ספציפיות, כאשר הנפוצות בהן אישור חברים חדשים לקהילה, ניתור תכנים בעייתיים אשר עולים בקהילה, מענה לשאלות מטעם חברי הקהילה ואישור של פוסטים לפי הכללים המנחים של הקהילה.

  6. יש לי הרבה תגובות בקהילה. לענות לכולם? ניהול קהילה יכול להיות עסק שגוזל לא מעט זמן (כמה זמן בדיוק? הכנתי על זה סרטון) . שימו לב שכמובן אידיאלית צריך לענות לכולם, כי אחרת למה שאנשים יגיבו שוב? אם יש לכם יותר מדי תגובות, אולי שווה למנות חבר או חברת קהילה פעילים להיות Moderators שזה למעשה מגשרים בתוך הקהילה שהם דרגה אחת מתחתכם כמנהלים.

  7. מותר או אסור - האם פייסבוק מתירה פרסום עם גורמים מסחריים בקהילה? כן, פייסבוק ישראל הודיעה (בקהילה סגורה למנהלי קהילות מתל אביב) שמותר לקבל תשלום עבור פוסטים, מותר לגבות כסף עבור השתתפות בקהילה ומותר לקיים אירועים בתשלום. דברים שאסורים: מכירת קהילות פייסבוק, מכירת תמונת הקאבר של הקהילה.

דרך אגב, כל הנקודות האלו הן שיעורים מפורטים בקורס הדיגיטלי שלי לאסטרטגיית תוכן וניהול קהילה. את הסילבוס הסופר מושקע של הקורס תמצא.י בלחיצה כאן.

פרק 9: איך לערוך אירועי קהילה מקרוב ומרחוק?

למרות שבתקופת הקורונה רבים התרגלו לזום, יש עדיין יתרון עצום בעריכת אירועים פיזיים. הם יוצרים מגע בלתי אמצעי, היכרות אמיתית עם חברי קהילה, הזדמנות לקשר בין הפרצופים מפייסבוק למציאות ולחזק את האפשרות לנטוורקינג איכותי. מעבר לזה, מדובר בכיף. אני חושב שכל מנהל קהילה ומנהלת קהילה בסופו של דברים אוהבים אנשים ואת המגע איתם.


אבל זה לא אומר שכאשר עורכים אירוע קהילה צריך להיכנס ללחץ. זה פשוט לא מוצדק ומפספס בענק את המטרה, ולכן הכנתי לך מדריך לעריכת אירוע קהילה מבלי להיכנס ללחץ. זה יעלה 8 דקות צפייה ועשוי לשפר את מצבך הבריאותי. (7:59 דקות, לצפייה)


פרק 10: קהילה במגוון פלטפורמות זה שם המשחק

יום אחד פייסבוק תיסגר. או שהיא תוריד מאד את החשיפה בקהילות. או שמשהו מאד רע יקרה לקהילה שלך - ומה אז? האם בנקודה הזו תהיה לך הגנה שתתבטא ביכולת שלך להגיע לכל הקהל שלך? או שהקהילה שלך תתאדה? בתור מנהל או מנהלת קהילה, אחד התפקידים החשובים שלך הוא לדאוג להישרדות הקהילה במקרה כזה ועל כך ידבר החלק הבא שיתחלק לשניים: פילוסופיה (למה חייבים הגנה) ופתרונות פרקטיים בדמות פתיחת יוטיוב, מייל, אתר ונכסים מגנים אחרים. לצפייה (4:05 דקות צפייה) אחרי החלק הזה תהיה לך יותר הגנה ויותר מקורות חשיפה לתכנים.

כעת ברור לך שעליך להשקיע בפלטפורמות כמו יוטיוב, Quora, אינסטגרם, אתר אינטרט או אפילו ווצאפ. לכן, הקדשתי לכל אחת מהפלטפורמות הסברים שיעזרו לך להתחיל באותה הפלטפורמה. אני אישית פעיל בניוזלטר, באתר אינטרנט, ביוטיוב, ב-Quora וכמובן גם בעמוד הפייסבוק האישי שלי מעבר לקהילה. אך התמהיל יכול להיות שונה עבור כל אחד ואחת.

הנה רשימת הצפייה שלך לערוצים הבאים:


אתר אינטרנט: אולי הנכס החשוב ביותר והיחיד שבאמת שייך לך. קהילת פייסבוק שייכת לפייסבוק וערוץ יוטיוב שייך לגוגל, אבל אתר האינטרנט שלך הוא נכס דיגיטלי בבעלותך. כדי לבנות אתר כמו שצריך נכתבו ספרים אחרים, אך הכנתי עבורך סרטון אחד שיעזור לך לאפיין אתר אינטרנט במידה ובכוונתך לבנות אחד לקהילה שלך. (8 דקות צפייה) בסוף הסרטון השארתי גם מצגת איפיון שלמה וסופר-נוחה שניתנת להורדה כאן.

ערוץ יוטיוב: היתרונות בו הם עצומים. התוכן ביוטיוב הוא ירוק עד, לעומת תוכן שנעלם אחרי כמה שעות בפייסבוק וסביר להניח שאף אחד לא יראה אותו בחיים. התוכן ביוטיוב יכול להביא טראפיק חדש מגוגל, לשפר את ה-SEO שלך ובעיניי הוא אחד הנכסים הצומחים החשובים ביותר. אבל לא הכל ורוד. בניגוד לפייסבוק שם קל לייצר תוכן, ביוטיוב צריך להתאמץ הרבה יותר ולכן הכנתי סרטון שיספר לך כיצד לבנות פס ייצור יעיל לסרטוני יוטיוב. (6:17 דקות צפייה) ומכיל גם ערכה לאיפיון סרטונים. (להורדת הערכה)

הפסקה מתודית - אם יש נכסים שאין לכם כוח לתחזק כמו שלי אין כוח להפעיל את האינסטגרם שלי - זה הסרטון בשבילכם עם פתרון מקורי במיוחד.

פתיחת קהילת WhatsApp: הן אמנם מוגבלות ל-256 חברים, אך זהו כלי מצויין ליצירת קהילה קטנה ואפקטיבית על גבי המכשיר החשוב ביותר לכולנו. כדי לבנות קהילת WhatsApp לא מספימה מדי שאנשים רוצים לברוח ממנה, הכנתי את הסרטון הבא שינחה אותך איך לעשות זאת בדיוק. (משך צפייה: 6:47 דקות)

פרק 11: איך לשלם במכולת עם קהילת הפייסבוק שלכם

יש לא מעט דרכים להרוויח מניהול קהילה. אבל יש מעט מנהלי קהילות שיודעים לעשות את זה. אני רוצה לפרוס בפניכם את האופציות שיש לעשיית רווחים מהקהילה ולפרט על כל אחת מהן:


יצירת הכנסות מהרצאות, סדנאות ומפגשים פיזיים

זו לא הדרך הכי מקורית, אבל זו הדרך הראשונה שאציג לכם. כי היא עובדת. מנהלי קהילות יכולים ליצור אירועים שרושמים להם הכנסות, כמו למשל סדנאות לחברי הקהילה בנושאים ספציפיים ומיטאפים בתשלום. אבל איך לעשות את זה נכון?

שלב א׳: בחירת נושא למפגש, סדנה או הרצאה. כדי להיות מדוייקים ולהרוויח, עליכם ליצור מפגש פיזי שיש לו קונים. תוכלו להעלות סקר קצר בקהילה עם אופציות שונות, להיפגש עם חברי קהילה פעילים ולשאול את דעתם, לשאול בקהילה בצורה פתוחה לאיזה סוג של מפגש היו מגיעים. זכרו שאתם בתור מנהלי הקהילה אינם המרצים הפוטנציאליים היחידים וככל שיהיו יותר מעורבים מהקהילה כך ייגדלו הסיכויים להצלחה.

שלב ב׳: מציאת מקום שיארח אתכם. כדי להיפגש פיזית עליכם למצוא מקומות ואלו עולים כסף. או שלא? יש כיום המון הזדמנויות למנהלי קהילות למצוא מקומות גם ללא עלות. פנייה פשוטה למתחם העבודה המשותף הקרוב אליכם יכול להניב במקרים רבים מקומות שיהיו מוכנים לתת לכם מקום בחינם בשעות הערב. גם חברות עסקיות שהקהילה משיקה אליהם בצורה אלגנטית, יכולים לחבב את הרעיון של לארח אתכם. ערכו רשימה של אנשים מחברות כאלו ונסו לפנות אליהם.

שלב ג׳: לתמחר ולשווק את האירוע. נכון שזה קשה לבחור מחיר לכרטיס? גם לנו זה היה קשה בהתחלה. העצה הכי טובה? פשוט תבחרו. לאחר מכן פתחו דף אירוע בקהילה, ושלחו אותו לכולם בכל פלטפורמה אפשרית. וודאו שאתם יוצרים לינק להרשמה ליומן לאירוע באמצעות גוגל קלנדר והוסיפו לו את פרטי ההגעה המדוייקים. כדאי להשתמש במערכת מכירת כרטיסים נוחה שמאפשרת לכל חבר קהילה לרכוש כרטיס, למשל ב-Eventbrite.

שלב ד׳: לבנות ליינאפ. אוכל הוא חלק מהליינאפ. בדקו מיהו הבשלן של הקהילה או אילו חברים יכולים לעזור לכם בהשגת הנחה על כיבוד איכותי. אירועים קמים ונופלים על אוכל טוב או גרוע. הרבה ממה שאנשים יזכרו הוא בדיוק זה.


אם מדובר בסדנה:

  1. הכינו סילבוס: אם תכתבו סילבוס רציני עם התכנים של הסדנה ואפילו עמוד נחיתה מפורט, אתם תמשכו אנשים יותר רציניים ומתוכננים לסדנה שלכם ואפילו תפרצו את גבולות הקהילה שלכם. הנה למשל הסילבוס לסדנה שאני מקיים.

  2. העלו קטעי וידאו קצרים עם חלקים מהסדנה: אנשים אוהבים לצרוך תוכן בידאו. אז למה שלא תתנו להם קצת ממנו?

  3. הוסיפו כפתור שליחת הודעה בווצאפ/מסנג׳ר ישירות אליכם. בכל מקום שבו פרסמתם את הסדנה, הוסיפו לינק לווצאפ או למסנג׳ר שלכם. אנשים שונאים להתקשר, מתסבכים עם לשלוח מייל, ולכן תוכלו להגדיל בדרך הזו את סיכויי הסגירה.

  4. הצעת מחיר מראש. בהרבה מקרים כשירצו להזמין מכם סדנה זה יותנה בשליחת הצעת מחיר מראש, אז למה שלא תהיה לכם אחת כזו מוכנה מראש? ואם אפשר, צרפו אליה גם את הסילבוס. זה רלוונטי במיוחד כאשר ארגונים רוכשים מכם.

  5. תנו כותרות נחשקות לסדנאות שלכם. מה שמעלה בדרך כלל את הנחשקות של סדנה הוא הפרקטיות שהן מציגות. למשל, במקום ״סדנה על איך לבשל לילדים״ - נסו ליצור סדנת ״5 ארוחות צהריים לילדים בסדנה אחת״.

  6. שיתופי פעולה עם גופים עסקיים. כאן צריך לאזן בין הקהילה שלך, לבין המותג לבין הכיס שלך. לצפייה בסרטון (6:39 דקות) - חובה לצפות בסרטון הזה עד הסוף.

למכור לקהילה דברים אבל לא למכור את הקהילה. אף אחד לא רוצה להרגיש שמכרו את הפרטים האישיים שלו במקום כל כך אינטימי כמו קהילה. אתם יכולים למכור להם דברים, אבל אל תמכרו אותם.

לא להשתמש במידע אישי של חברי הקהילה. מטבע הדברים אנשים חושפים דברים אישיים בקהילות פייסבוק מקצועיות או כאלו שנבנו סביב עניין משותף. לעולם אל תשתמשו במידע אישי של חברי הקהילה ואין סיבה שיתנגדו אליכם. לא להכניס שיתופי פעולה שאתם יודעים שהם ישנאו. החלטתם לעשות שיתוף פעולה עם גוף עסקי? סבבה. זה צריך להיות משהו שלא תתביישו בו. הכי טוב - להיות שקופים עם הקהילה, אבל לא מתנצלים. במקום ״סליחה אבל אני חייב להרוויח משהו ולכן הכנסנו את….״ לעבור ל-״בנינו לכם שיתוף פעולה מבוסס תוכן עם מותג שכולכם אוהבים״. להיות קשובים לפידבק של חברי הקהילה שלכם. אתם תעשו טעויות בדרך, תדעו להקשיב ולא לפחד להודות מדי פעם בטעות אם נעשתה. התהליך של להפוך את הקהילה לסוג של עסק מתפקד ורווחי לוקח כמה חודשים. ללמוד לאט לאט את המחירים ואל תתרגשו מזה. קשה לתמחר מאד דברים בהתחלה. תלכו על הקל, ותתחילו משהו. קהילה שלא רגילה לשלם שום דבר תצטרך לעבור שלב מסויים בו היא מתחילה לקבל את הרעיון של לקבל תשלום.

עוד שאלה - היא איך לתמחר את זה. גם על כך הכנתי סרטון. אין לך רצון להרוויח מעט מדי ואין לך גם רצון לתת הצעה גבוהה מדי שלא תהיה אטרקטיבית למותג. אחרי הסרטון הזה דברים יהיו יותר ברורים. (לצפייה, 8:30 דקות)

יצירת הכנסות מתוכניות מנויים

הסיפור שלי עם בניית אתר הדרושים לתוכניסט אשר כיום יש בו מאות מנויים אשר משלמים עשרות שקלים לחודש כל אחד, הוא בסך הכל די מצחיק. כי במקור פתחתי אותו כדי להגן על החברה שלי ממצב שבו תהיה מלחמה בישראל ואוותר ללא כל הכנסות מהרצאות וסדנאות. בתקופת הקורונה, גיליתי כמה ההחלטה הזו היתה חכמה. אבל כדי לבנות אתר דרושים - צריכים להתקיים מספר מאפיינים. למשל, צריך שהקהילה שלך תהיה מבוססת על היצע וביקוש של משרות. צריך שהקהילה שלך תהיה מקצועית. הדבר האחרון שצריך - הוא שתרצה או תרצי לשתף את כל ההזדמנויות שמגיעות לקהילה עם חבריה, ולא לקחת אותן לעצמך. אגב, זה לא בשמיים בכלל ואת כל זה אני מלמד בקורס אסטרטגיית תוכן למנהלי קהילות.

זה די פשוט ובגלל זה - עובד. איך זה עובד? כאשר עולה משרה לקהילת התוכניסטים, היא מיד עולה לאתר המשרות. חברי הקהילה פותחים פרופילים בחינם וכאשר עולה משרה העולה בקנה אחד עם כישוריהם, הם מקבלים על זה מייל. מנויים משלמים יוכלו לפנות אל המודעה מיד ומנויים שאינם משלמים מחיר חודשי קבוע יצטרכו לחכות 4 ימים.


הפלטפורמה שאני משתמש בה נקראת Comonetize ועלות השימוש בה היא כ-12% מגובה הטרנאזקציות (למשל, אם מישהו ישלם לך 100 שקל, תכניס.י למעשה רק 88 שקלים) ויש עוד מחיר חודשי קבוע על השימוש של כמה עשרות דולרים.


אבל קומוניטייז היא ממש לא הדרך היחידה לייצר הכנסות ממנויים. יש לך את האפשרות לייצר תכניות מנויים על כמעט כל דבר, האתגר יהיה לשכנע את חברי הקהילה שלך לרכוש את המנוי. יש המון קהילות שגובות תשלום חודשי על החברות בהן וזוהי אחת הדרכים האפקטיביות להרוויח.


ישנה עוד פלטפורמה שחובה עליי להזכיר את שמה בהקשר הזה, Patreon שמאפשרת לכם לבנות תוכניות מנויים לחברים בקהילה שלכם. מנוי צריך לקבל משהו וזה יכול להיות הוקרה, גישה לתוכן, הנחות קבועות באתר, תמיכה טכנית או כניסה להרצאות. את או אתה תבחרו. פטריאון החזירה כבר מאות מיליונים ליוצרי התוכן שלה. לצורך המחשבה, בפטריאון יכול זמר לגייס 5,000 עוקבים, אשר ישלמו לו כל אחד 10 דולר לחודש, ויש לו תקציב של 50,000 דולר בחודש :) זה די מרשים.


תכניות מנויים מצריכות חשיבה שונה לחלוטין. למשל, הרעיון של להרוויח מעט מכל משתמש ומשתמשת. אם המנוי יהיה חודשי וגבוה מאד, יהיה קשה לאנשים לעמוד בפני הפיתוי לבטל אותו. צריך לזכור שחברות רבות בעולם כמו נטפליקס או ספויטיפיי, בנויות על מנויים. זה לגמרי לא בושה להרוויח מעט, כל עוד אתם יכולים בסופו של דבר להגיע להמון מנויים.


תכניות שיווק שותפים: יש שם רע מאד לכל תכניות שיווק השותפים, בעיקר בגלל החיידק הישראלי שגרם ללא מעט ״מנטורים״ בתחום לללמד אחרים כיצד לפעול בתחום וזה קצת נשמע כמו הבטחות שווא להכנסה פסיבית. אבל בכללן, תכניות שיווק שותפים אכן יכולות להיות רווחיות אם יש לכם המון אנשים שמשתמשים בהן.

תכניות שיווק שותפים Affiliate Marketing קיימות לחברות גדולות רבות כמו בוקינג.קום או אמאזון. הרעיון בכולן זהה - אתם פותחים פרופיל, ממליצים לאנשים על מוצרים דרך הפרופיל שלכם ומקבלים שבריר אחוז מתוך סכום המכירה, מבלי להעלות את סכום המכירה למי שרכש דרך הלינקים שלכם.


העניין הוא שמדובר באחוז מאד מאד נמוך. מביך לפעמים. לכן, אלא אם כן יש לך עשרות אלפי מכירות בחודש דרך הלינקים, קשה להרוויח משהו. מישהי שהצליחה לעשות את זה יפה בישראל היא קבוצת ״רעות תקני לי״ שעוקבת אחרי ההמלצות של רעות לוינגר. רק כאשר מגיעים לסקייל גבוה של מכירות דרך הלינקים זה יכול איכשהו להשתלם.

יש תכניות אפיליאייט שהן יותר טובות מאחרות. בוקינג היא למשל טובה יותר מאמאזון, וחברות טיסה הן איפהשהו באמצע. זה יכול לעבוד יפה אם יש לך קהילת טיולים ופנאי או קהילת שופינג. עם זאת, הפעלה של תכנית כזו דורשת עבודה ממושכת בהפצת הלינקים, דבר שיכול לפגום באותנטיות שלך מול הקהילה (הרי חלק מחברי הקהילה עלולים לחשוב שיוצא לך לשתף את הלינקים שרק עבור התכנית.


מכירת מוצרים דיגיטליים לקהילה: עוד לפני הקורונה, חשבתי שזה נכון להשקיע במוצרים דיגיטליים כמו הקורס הזה. יש בהם יתרון עצום. הם לא דורשים שטח אחסון פיזי, הם ניתנים למכירה להמון אנשים והם נוחים מאד לצריכה במצבים רבים וממכשירים רבים. אני לא חושב שזה נכון כרגע לבלבל אתכם עם עוד מדריך למכירת מוצרים דיגיטליים, זו לא לגמרי ההתמחות שלי למרות שבניתי כמה כאלו. אך אני כן רוצה לפרוס בפניך את האפשרות. מוצר דיגיטלי יכול להיות וובינר, הוא יכול להיות ספר דיגיטלי, קבוצת תמיכה בווצאפ, גישה לתכנים בלעדיים באתר האיטרנט שלך.


זאת רק ההתחלה לגבי רווחים מקהילות. יש לי עוד מאמר סופר מקיף בנושא הזה כאן.


פרק 12: כמה מרוויחים מנהלי קהילות בישראל?

זה קצת כמו האפשרות לטבוע בבריכה בעומק ממוצע של מטר. ישנם מנהלי קהילות שמרוויחים המון (מאות אלפי שקלים בחודש) וישנם כאלו שלא מרוויחים דבר. אז ממה מרוויחים אלו שכן מרוויחים? בדיוק בסרטון הזה, אני מסביר את זה לעומק.


ואם אתם תוהים מדוע אתם בחבורה של מנהלי הקהילות שלא מרוויחים דבר - הסרטון הזה יסביר לכם למה ואיך להפסיק להיות חברים במועדון הלא מחמיא הזה.




פרק 13: בניית קהילה פנים ארגונית

מה אפשר להרוויח מזה?


חשוב להבין גם מהם הסוגים של קהילות פנים ארגוניות:

ולבסוף - איך בונים את אותה קהילה פנים ארגונית? איך מצליחים לעשות זאת בצורה אפקטיבית?

פרק 14: איך יודעים מראש אם קהילה עומדת להצליח?

אפשר לדעת. במיוחד אם מסתכלים על מה שחשוב.

ומה למעשה חשוב? איך אני יכול לדעת בסבירות גבוהה אם קהילה שעומדת להיפתח היא קהילה שתצליח או כזו שנידונה להיות מקום ריק, גווע וגוסס מיומו הראשון ועד ליומו האחרון? אני אמנם לא נביא, וגם לי היו טעויות בעבר, אך אחד מכלי החיזוי הטובים ביותר שלי הוא כלי שלמדתי בספר אותו כתב האנתרופולוג Elman Service בשנת 1962.

היום אנחנו מתבוננים בקהילות דיגיטליות, אך בספר Primitive Social Organization תאלצו ללכת הרבה אחורה בזמן כדי להבין את מה שקורה היום. בספרו, מדבר Service על החברה האנושית הקדומה. הספר חוקר את המבנה החברתי של החברה הפרימיטיבית ומתאר את המעבר ממשפחות, ללהקות, לשבטים כאשר התקופה בה הוא עוסק היא התקופה הנאוליתית, לפני 12,000 שנים.


כשהחקלאות שינתה את פניה הקהילות האנושיות


משפחה היא למעשה היחידה הקטנה ביותר וכוללת מספר פרטים, להקה כוללת מספר משפחות (בין 25 ל-100 אנשים) בעוד שבט (שהוא קהילה) כולל מספר להקות. אך מה גורם לכמה פרטים להפוך ללהקה? ומה גורם לכמה להקות להפוך לשבט קהילתי? התשובה טמונה בתהליך שקרה בתקופה הנאוליתית.




*היי סירי מה זה התקופה הנאוליתית? התקופה הנאוליתית נחשבת לחלק האחרון של תקופת האבן ומה שחשוב בה הוא שבתקופה זו הומצאה החקלאות ובוייתו בעלי החיים הראשונים לצורכי האדם.




לפי התיאוריה של Elman Service, ברגע שנוצרה החקלאות וביות החיות, נוצר יתרון אדיר להתארגנות חברתית קהילתית בשבטים לעומת המבנה החברתי של להקות ומשפחות. הסיבה לכך היא ששבטים היו מבנה חברתי שאיפשר להגיע ליותר הישגים ולפתח התמחויות בתחום החקלאות והביות, בעוד משפחות ולהקות נאלצו להסתמך על מה שהטבע נותן ולא להשפיע כמעט על הסביבה.


לא סתם בני ישראל חולקו לשבטים


את התיאוריה של Service אפשר לסכם במשפט: שבטים מובילים לעלייה בפרודקטיביות בהשוואה להתארגנות חברתית של להקות או פרטים. שבטים ולהקות התקיימו במקביל בתקופה ההיא, אך ככל שעבר הזמן שבטים היו מסוגלים לשרוד בצורה טובה יותר, לפתח יותר את החקלאות, לביית יותר בעלי חיים ולהבטיח את התזונה וההישרדות של חבריו. בעוד במשפחה או בלהקה הקשרים נובעים מנישואין וצאצאים משותפים, בשבט הקשרים נובעים גם מרקע מקצועי פרודקטיבי משותף.


מה לשבטים בתקופה הניאוליתית ולקהילות בפייסבוק?


הקהילות הכי מצליחות שאנחנו עדים להן הן קהילות שהחברות בהן גורמת לעלייה בפרודקטיביות לכלל החברים, בהשוואה למצב שבו כל אחד היה לחוד או עם מספר חברים מצומצם. קחו למשל את קהילת StackOverFlow שמרכזת בתוכה מיליוני מתכנתים בעולם. כל מתכנת או מתכנתת שנתקעים בשורת קוד, מיד יכולים לבדוק בקהילה הזו אם מישהו אחר בעולם נתקע באותה הבעיה ולפתור אותה במהירות, בהשוואה למצב שבו הם היו שואלים את הקולגות הקרובים שלהם. קהילה כזו מובילה מיד לעלייה בפרודקטיביות ולכן היא מצליחה.


לא צריך להרחיק, דוגמא נוספת להצלחה היא קהילת סופרטולז של Tommy Bar Av שעשרות אלפי חבריה עוזרים זה לזה לפתור בעיות בתחום האוטומציה, היעילות והקדמה. חברות בקהילה כזו היא אפקטיבית לאין שיעור מרק לשאול את החברים הקרובים שלך ולכן שווה לך להיות בה.


גם מתוך ארגונים יש אינספור דוגמאות ואני רואה את זה כי אני עובד עם ארגונים שפותחים קהילות. ברגע שארגון נותן לחבריו להיות חברים באותה הקהילה, בעיות שנפתרות בצד אחד בארגון, יכולות להיפתר גם בצד אחר שלו שללא מקום אחד שמנקז לתוכו את כל הידע ומשמר אותו, כלל לא היתה נוצרת מודעות לאותו האתגר המשותף.


אז איך אפשר לחזות האם קהילה עומדת להצליח?


אחד הדברים שאתם רוצים לבדוק הוא האם חברות בקהילה שאתם מנהלים ופותחים, משמעותה היא עלייה מאד משמעותית בפרודקטיביות עבור החברים בה. אם הקהילה היא רק שופר כדי שאתם תעלו תכנים, היא כנראה תיכשל, אבל אם חברות בה תהיה מתורגמת לעלייה מאד משמעותית בכך שכל אחד מהחברים ירוויח מכך שהוא חבר בקהילה, יש יותר סיכוי שהיא תצליח.


פרק 15: איך להחיות קהילה שנחלשה?

אני רוצה ללמד אתכם כמה שיטות שיעזרו לכם להחיות את הקהילה החדשה שלכם ולגרום לכולם לעזור לכם להצמיח אותה.



  1. בקשו מחברים להעלות פוסטים: הפתרון הקל הפשוט הוא ממש לבקש מאנשים, זה בצורה מלאכותית, להעלות תכנים ופוסטים לקהילה. אתם לא יכולים לומר לאדם ״היי נאור, תעלה פוסט״, כי הוא לא יעשה את זה, לא יהיה לו כוח. כדי לעשות את זה בצורה אפקטיבית צריך ממש לסייע להם בכתיבה וניסוח את הפוסטים. כי אי אפשר לצפות מאנשים שיעצרו את כל החיים שלהם ויתחילו לפרסם תכנים בקהילה שלכם, לכן צריך להביא להם אותם מן המוכן. אל תשכחו שכדאי לכם מאוד להפעיל בתוך מנגנון הקהילה שלכם את האופציה שכל הפוסטים יעברו אישור ידני שלכם, זה יבטיח שאתם תוכלו לשלוט במינון הפוסטים. ככה שאם ביום אחד הצלחתם לגרום ל-20 אנשים להעלות פוסטים לא כל הפוסטים יעלו באותו היום וככה יהיה לכם מצבור גם להמשך.

  2. ערכו מפגש מייסדים: אנשים לא תמיד יודעים איך להתבטא ואיך לכתוב בקהילות, אז אם יש לכם איזה 10-15 שגרירים שהולכים לעזור לכם בבניית הקהילה, שווה להפגיש אותם למפגש קצר של 45 דק׳ בזום, ולהסביר להם איך להעלות את הפוסטים, אפילו ברמה הבסיסית של איך מוסיפים תמונה או איך עושים סקר או איך שואלים שאלה בצורה שגם מציינת את שם חברי הקהילה, למשל כמו שאצלי בקהילה כולם כותבים ״היי תוכניסטים״. כדאי לכם לעשות את זה, אלה רק 45 דק׳ שיעשו יישור קו. וגם אם רק חצי מהאנשים יגיעו זה עדיין יהיה לכם סופר אפקטיבי.

  3. הקימו קבוצת ווטסאפ לשגרירים: טריק ממש שווה, להקים קבוצת ווטסאפ של השגרירים. בקבוצת ווטסאפ כזו אין חפירות, בקבוצה הזו רק אתם מתבטאים, ומה שאתם עושים, זה בכל פעם שעולה פוסט בקהילה, אתם מבקשים מכל השגרירים שלכם להגיב לפוסטים שעולים. אני רוצה ללמד אתכם טריק קטן, כשאתם מסתכלים על שעה של פוסט בפייסבוק ב-esktopD, אתם יכולים ממש לקבל לינק ספציפית לפוסט הזה. אותו דבר יכול לעבוד מהמובייל אבל לא מאפליקציה של פייסבוק, שם לא תמצאו את זה, אלא כשאתם ניגשים אל פייסבוק מתוך הדפדפן בטלפון שלכם. זה טריק קטן וחשוב כדי להוציא את הלינק הספציפי של כל פוסט. כשאתם עושים את זה אתם מגדילים את הסיכויים שאנשים יגיבו על פוסט חדש שעולה, וככה אתם בעצם מעודדים את האלגוריתם של פייסבוק להביא עוד אנשים לתוך הפוסט שעלה בקהילה.

  4. המשיכו להזמין חברים חדשים: כדי שכל המאמצים שלכם יפעלו צריך תמיד להזרים דם חדש למערכת. כי עכשיו כשאנשים יכנסו לקהילה שלכם הם לא יראו מקום שומם וריק שרק אתם מתבטאים בו, הם כבר יראו פוסטים קודמים של אנשים אחרים, בגלל שעשיתם את כל הצעדים הקודמים. אם תמיד יכנס דם חדש לקהילה אתם תקבלו אנשים שרואים את הקהילה כשהיא כבר עובדת כמו שצריך, וזה מעודד אנשים גם להגיב יותר וגם להביא עוד אנשים חדשים לתוך הקהילה, גם אם זה במספרים קטנים. תמיד תזרימו אנשים חדשים לתוך הקהילה ואתם גם תמיד יכולים לבקש מהחברים הפעילים בקהילה שלכם להזמין עוד חברים שלהם.

  5. הפחיתו את מינון הפוסטים שלכם: עדיף שכמות הפוסטים שלכם תהיה פחות מ-20% מהפוסטים שעולים בקהילה. לא יכול להיות שבקהילה חדשה רואים שאותו מנהל.ת קהילה, הם הרוב המוחלט מהפוסטים שעולים בקהילה. זה סימן רע מאוד לכל מי שמגיע לקהילה, תנו לחברים בקהילה שלכם שהם יכתבו את רוב הפוסטים. בהתחלה ב-3 חודשים הראשונים, המינון של הפוסטים שלכם לא יעלה על 20% מכלל הפוסטים שעולים, זה אומר שעל כל פוסט אחד שלכם יעלו 5 פוסטים של חברים אחרים בקהילה. תחגגו ניצחונות קטנים. אני מדבר על אינדיקטורים קטנים שמצביעים על תהליך הצמיחה של הקהילה. למשל, מישהו כתב תגובה חדשה לפוסט מבלי שביקשתם ממנו לכתוב אותה. או שפתאום מישהו העלה פוסט ואתם לא ביקשתם מאותו אדם להעלות את הפוסט הזה, או כשאתם רואים שאנשים מזמינים אנשים אחרים לקהילה מבלי שביקשתם מהם. אלה סממנים חיוביים שמצביעים על כך שהקהילה שלכם מתפתחת בכיוון הנכון.

  6. אל תתייאשו: לפתוח קהילה חדשה זה לא דבר פשוט, קשה להדליק את המדורה הזאת, אבל אחרי שהדלקתם את האש, הרבה יותר קל להוסיף עוד זרד למדורה, החלק הראשוני הוא הקשה ביותר. לכן אני מפציר בכם, אל תתייאשו אחרי חודשיים. אם אני הייתי מתייאש אחרי חודשיים, הקהילה שלי היתה נתקעת על 300 אנשים ולא גדלה להיות עשרות אלפי אנשים, הקהילה הכי גדולה של אנשי תוכן בישראל. אני פשוט לא התייאשתי, כל הקהילות המצליחות שאתם רואים אלה בעצם מנק״לים שאם אתם לוקחים אותם שנתיים, שלוש אחורה תוכלו לראות אנשים שפשוט לא התייאשו כשהיה להם קשה.

אז נתתי לכם כמה שיטות מאוד אפקטיביות מקווה שהן יעזרו לכם.


פרק 16: מהם כאבי הגדילה של קהילה דיגיטלית?



אחד מכאבי הגדילה הקשים ביותר של קהילה דיגיטלית מתפתחת היא דווקא בשלב הגידול הגבוה בחברי הקהילה ותחושת ״איבוד השליטה״.

פתחתם קהילה, בניתם אותה, תיחזקתם אותה, הזנתם אותה בתוכן איכותי שעזר להמון אנשים. הקהילה גדלה מיום ליום וככה גם החיוך שלכם על הפנים. אתם תותחים, לגמרי הצלחתם במשימה, איזה כיף לכם.


אבל אז מגיעים לנקודה מסויימת. הרגע שבו התחלתם לשים לב שהקהילה גדלה מאוד, עד כדי כך שאתם מרגישים שאתם כמעט מאבדים עליה שליטה, עד שאתם לא מצליחים לשים לב לכל אותם חברי קהילה ולתת לכל אחד את היחס המתאים לו כמו שהייתם נותנים פעם.


כן. זה יכול לקרות. זה תמיד קורה, במיוחד אם עשיתם עבודה טובה. קהילה יכולה לגדול עד כדי כך שקצת קשה לכם להשתלט עליה כמו בהתחלה שלה. אתם פתאום מתחילים לשמוע כל מיני קולות פחות חיוביים כמו למשל:


- הקהילה התמסחרה.


- הקהילה כבר לא מה שהיא הייתה פעם.


- ״היה פה יותר כיף כשהקהילה הייתה קטנה ואינטימית״.


- אני הולך לאיבוד בתוך ים הדברים והתוכן.


- הגיעו המון חברים חדשים שאינם מבינים בתחום ומביאים מידע שגוי.

אז מה עושים כשהקהילה מתחילה לגדול למימדים שאנחנו מתקשים להשתלט עליה? איך אנחנו מחזירים את תחושת הערך לקהילה?


פתיחת תתי קהילות - כשהקהילה גדלה ומצטרפים המון אנשים חדשים, אפשר לצאת מנקודת הנחה מאוד פשוטה שבתוך הקהילה יש חלוקה לתחומי עניין שונים. מה הכוונה? ניקח לדוגמא קהילת משקיעי כספים שגדלה וצמחה לכ-20,000 חברים. במקום שכל אותם 20,000 חברי קהילה ישתפו את כל התוכן שלהם במקום אחד, כשיש סיכוי מאוד גדול שכל אותם חברים בקהילה מתחלקים למספר קבוצות שמשקיעות במקומות שונים : נדל״ן, מניות, מטבעות קריפטו או כל דבר אחר - נעדיף לפצל את הקהילה למספר תתי קהילות כדי שיתנו מענה ותוכן יותר רלוונטי לכל אותם תחומי עניין ספציפיים. לדוגמא: נקים קהילה שונה למשקיעי כספים בנדל״ן, נקים קהילה שונה למשקיעי כספים במטבעות קריפטו וכך הלאה. בצורה הזאת נוכל לשמור על כך שכל התוכן שיתפרסם יהיה רלוונטי יותר לתחומי העניין של החברים. גם אני, כשראיתי שהקהילה גדלה ומתפתחת וקשה לי לתת יחס אישי לכל חבר כמו פעם - הקמתי מספר תתי קהילות שיוכלו לתת את המענה הטוב ביותר.


  1. משתמשים במגשרים - אל תחששו להשתמש במגשרים. מגשרים הם רעיון מעולה שיכול לעזור לכם לפתח ולהגדיל את הקהילה בצורה משמעותית. תיקחו מגשרים שאתם סומכים עליהם. כאלו שיוכלו לתת יחס אישי לכל חברי הקהילה וככה להמשיך ולספק את אותה הגישה שהייתה לכם גם בהתחלה. מגשרים תורמים להצלחתה של הקהילה ובאים לשרת את המטרה של פיתוח וצמיחת הקהילה.

  2. תקשורת רציפה עם אנשים - אחת מהמחויבויות הגדולות ביותר של מנהל קהילה היא התקשורת הרציפה עם חברי הקילה ומתן מענה נעים ומתחשב לכל אחד ואחד מהם. אין ספק שזהו אחד האתגרים הגדולים ביותר בניהול קהילה הולכת וגדלה, אך ללא ספק גם אחד הדברים החשובים ביותר. קהילה הולכת וגדלה מביאה איתה המון שאלות מחברי הקהילה, המון תהיות, המון דיונים והמון פניות ישירות למנהל הקהילה. בתור מנהלי קהילה גדלה, אתם הולכים להיות מופצצים בהודעות, בשיחות, בשאלות ובבקשות - תענו לאנשים. נכון, זה לא פשוט, יש הרבה אנשים ורק מנהל.ת אחד.ת כמוכם אבל זהו ללא ספק אחד הדברים החשובים ביותר בניהול קהילה ותקשורת בריאה עם החברים. אני מודה, גם אני חוטא בזה לפעמים וגם אני מפספס שיחות והודעות מחברי קהילה ולא מצליח למצוא את הזמן לחזור אליהם ולעזור להם עם מה שביקשו ממני, על זה אני מבקש סליחה גם מכם וגם מעצמי - אי מענה לחברי הקהילה גורם לאיבוד תחושת האישיות והחברות בין חברי הקהילה למנהל וככה גם לאובדן תחושת הקהילתיות והשייכות של החברים. לחזור לכולם זהו עניין חשוב מאוד. אני מזכיר את זה גם לכם וגם לי :) כי אני יודע שאני ממש נופל בזה.

  3. מינון הצעות הערך השיווקיות בקהילה - כל מי שנמצא בקהילה שלי, יודע שאני לא מתבייש להרוויח ממנה וכשיש הזדמנות עסקית אני תופס אותה בשתי ידיים. גם אתם לא צריכים לפחד מכך. אבל, אתם כן צריכים להיזהר שלא להגזים עם שיעור הפוסטים השיווקיים בקהילה. תנסו לצמצם את כמות הפוסטים הפרסומיים בקהילה שלכם לפעם שבשבועיים או פעם בשבוע מקסימום. למה? קהילה שנהיית שיווקית מידי מאבדת את הערך שלה בעיני החברים וככה הכוח שלכם אובד ביחד איתה. חשוב לשמור על מינון נכון בין מתן תוכן ויצירת תכנים בקהילה לבין המסרים השיווקים שלכם.

  4. מגיפת ה״תגיבו כאן ותקבלו״ - המקרה הזה הוא קצת בעייתי. האלגוריתם של פייסבוק לא אוהב לינקים חיצוניים. הוא פשוט מצמצם פוסטים שמכילים קישורים חיצוניים לכל כך מעט חשיפות עד כדי כך שכמעט ואף חבר לא רואה את התוכן שפורסם. לכן, כשחבר קהילה מעלה פוסט כמו ״מי שרוצה מדריך לאפליקציית קלאבהאוס - שיגיב כאן ויקבל בתגובות״ הוא עושה זאת אך ורק מהסיבה הפשוטה שהוא רוצה חשיפה גבוהה יותר לפוסט. במקרה שאנחנו מוכנים לאשר פוסטים כאלו, אנחנו חייבים להיות עם היד על הדופק ולוודא כי התוכן שאותו המשתמש שולח למגיבים בפרטי, הוא תוכן איכותי ומקצועי ולא יכול לפגוע באיכות התוכן שאנחנו מפרסמים בקהילה. הרבה פעמים אני דן אנשים לכף זכות, מאפשר להם לעשות זאת, ואחר כך מגלה שהם השתמשו בנדיבות ובאמון שלי כדי לשלוח ספאם או שטויות. למרות שהנזק כבר נעשה, אנשים שעושים זאת לא יפרסמו בפעם השנייה או השלישית בקהילה וכך אני מקווה להשיג שיפור לאורך זמן.

  5. אל תתייחסו לציניקנים, תיאחזו במספרים - כשהקבוצה שלכם תגדל ותצמח, יהיו גם כאלו שלא בהכרח תמיד שמחים לפרגן. אתם תצטרכו לדעת להתמודד גם איתם. תנסו לא להסית את תשומת הלב שלכם לציניקנים ולהתחייס יותר לצמיחת הקהילה.

  6. קהילה גדולה מצריכה גם הזנת תוכן על בסיס יום יומי. לא פשוט. אך, למזלנו, ישנם המון אנשים יצירתיים ומלאי סקרנות שמעלים תוכן איכותי ומעניין לקהילה וצוברים גם הם קהל שמחבב את התכנים שלהם. פרגנו לאותם חברים שמעלים תוכן בקהילה וככה תדרבנו אחרים לעשות כמותם. לדוגמא: בקהילה שלי, אני לוקח כל חודש את הפוסטים הכי טובים ומשתף אותם גם בפרופיל הפרטי שלי. ככה אני יוצר תרבות של שיתוף בקהילה ונותן מוטיבציה לאחרים להמשיך לשתף.

לסיכום: מנהל קהילה זהו מקצוע מורכב. הוא דורש להיות ראש עיר, פסיכולוג, דובר, מנכ״ל, סמנכ״ל כספים ואחראי הווי ובידור - אבל עדיין, זה המקצוע הכי שווה בעולם בעיניי ובגלל זה אני כל כך נהנה ללמד ולהעביר הלאה את כל מה שאני יודע בנושא דרך בית הספר שלי לניהול קהילות שאת כל הפרטים עליו, כולל סילבוס מהחלומות, תוכלו למצוא בלחיצה ממש כאן. מקווה שקיבלתם ממני תשובה שעזרה לכם.


פרק 17: מתי ואיך להוסיף מגשרים לקהילה?

למה אנחנו צריכים מגשרים? האם זו לא סכנה שהם יתחרו בי ויקחו לקוחות פוטנציאליים? האם יש לכם חשש שהם ירצו לקבל את כל הזכויות על הקהילה? אז בזמן האחרון שואלים אותי המון המון שאלות בנוגע למגשרים בקהילה ולמה אני כל כך במאמין ובטוח שהם יכולים לעזור לכם. אני חושב שאחרי שתקראו את המאמר הבא, תבינו כמה חשובים מגשרים לקהילה על מנת להגדיל אותה ולעזור לה להתפתח.


ההחלטה להוסיף מגשר לקהילה שלכם היא החלטה מאוד מאוד נכונה ואתם רוצים לעשות את זה.


אני כל כך מרוצה מהמגשרים ומהמגשרות שיש לי בקהילה ועוזרים לי להכניס לפתח אותה כל יום ולהכניס אליה תוכן איכותי.




איך אני מכניס מגשרים בצורה הכי אפקטיבית?


בואו נבין קודם כל מה ההבדלים בין הסמכויות שיש למגשר לבין הסמכויות שיש לאדמין


אדמין:


- מחיקת הקבוצה.


- הגדרה ושינוי השם של הקהילה.


- צפייה בסטטיסטיקות של הקהילה - כלי מאוד חזק.


- יכולת למנות מגשרים ומנהלים אחרים.


- כל מה שמגשר יכול לעשות


מגשר:


- אישור או סירוב חברים חדשים לקהילה.


- אישור או סירוב של פוסטים חדשים.


- מחיקת פוסטים או תגובות בפוסטים.


- מחיקה או חסימה של משתמשים בקהילה.




הבעלות על הקהילה שייכת אך ורק לאדמין


מנהל הקהילה (Admin) הוא הבעלים המשפטי של הקהילה, בעוד המגשר אינו הבעלים המשפטי של הקהילה. לכן, אתם נורא צריכים להיזהר לא להכניס מיד אנשים בתור אדמינים רק כדי לעשות דברים שגם מגשרים יכולים לעשות.




איך לדאוג שהגישור יצליח בתוך הקהילה שלכם?


קודם כל, אתם צריכים לוודא שהמגשר שלכם עשוי להרוויח מכך שהוא מגשר בקהילה. נניח שיש לכם קהילה מקצועית, אז המגשר יכול להרוויח גישה לאנשים שהם לקוחות פוטנציאליים ויצירת קשרים חדשים עם בעלי תחומי עניין דומים. בשלב הזה, המון מנהלים מתלבטים בנוגע להכנסת המגשר - האם אני אכניס מישהו ובסוף הוא יתחרה בי ויכול לקחת לי לקוחות? אז לא, אנחנו לא רוצים ללכת למקום הזה, המגשר בסופו של דבר הוא אדם שאנחנו סומכים עליו ורוצים גם לעזור לו להתקדם. צריך לקחת מגשר שיכול לתת מענה לסוגיות מקצועיות שיכול להיות שאתם פחות מבינים בהן.




אז הנה כמה דברים שהמגשר שלכם יכול להרוויח


- חשיפה לקהלים חדשים, במיוחד אם זו קהילה מקצועית.


- ביסוס של עסק חדש - הרבה פעמים אני רואה מגשר או מגשרת שהם שכירים היום בחברה ומעוניינים לבנות את המעבר העתידי שלהם לעולם העבודה העצמאי. לכן, הם הופכים להיות מגשרים באיזשהי קהילה וצוברים פופולריות.


- אהבה ורצון לקחת חלק - תופתעו, לפעמים גם יש את המניע של התעניינות באותו תחום עיסוק של הקהילה ואנשים פשוט רוצים להיות חלק מכל הדבר הזה וללמוד יותר.


- תשלום: זה לגמרי הגיוני לשלם למגשרים. גם אני בקהילה שלי משלם לחלק מהמגשרים.




משימות של מגשרים


אני מחלק את זה ל-2. יש בעצם משימות שהן יותר בפן המהותי של הקהילה ויש משימות שהן יותר בפן הניהולי השוטף של הקהילה.


משימות ניהוליות:


- אישור פוסטים שעולים בקהילה - אתם יכולים לתת למגשר שלכם מדיניות של איזה פוסטים אתם מוכנים לאשר ואילו לא והוא יאשר את הפוסטים לפי המדיניות הזאת. אם יש לכם קהילה שהיא הולכת וגדלה, סביר להניח שלא יהיה לכם את הזמן להתעסק באישור פוסטים, פה המגשר יכול לעזור בצורה משמעותית.


- קבלת חברים לקהילה - אותו דבר נכון גם לגבי קבלת חברים לקהילה, קבעו לכם תנאים שמבחינתכם אתם מוכנים לאשר/לא לאשר חברים חדשים לקהילה, העבירו אותם למגשר והוא יהיה אחראי על אישור והרחבת הקהילה שלכם.




משימות מהותיות: פה זה יכול להיות גם בתשלום וגם לא בתשלום. מדובר כאן בעיקר במשימות של תוכן.


-סיוע והכוונה לחברי קהילה חדשים: למשל, תחזוק פינות של תוכן בקהילה. כמו פוסטים שאומרים לכל חברי הקהילה החדשים שנכנסים מה הם יכולים לקבל, פנייה לחברי קהילה חדשים וכו׳.


- הפקת פינות תוכן עם כוכבי הקהילה: לדגומא, פנייה לחברי קהילה מאוד פעילים ולבקש מהם לעשות פינות תוכן בתוך הקהילה .


- ארגון ותפעול פרוייקט של שידורי LIVE - בניית שידורים חיים עם חברים מהקהילה. הניהול של הפרוייקט יהיה על ידי אותו מגשר או מגשרת והם מתפעיל את כל הצד המקצועי בזה.


- טיפול לקוחות חדשים מתוך הקהילה - עוד דרך מצוינת להפעיל מגשרים היא מבחינה עסקית. למשל, מגשרים יכולים להיות של סוג של ה- Little Helpers שלכם, לזהות פניות מחברי הקהילה, לפנות אליהם ולהפוך אותם ללקוחות קיימים שלכם.




נסחו הסכם שמבהיר את נושא הבעלות על הקהילה


לפני שאתם מכניסים מגשר, חשוב לעשות הסכם בינכם - אתם המנהלים של הקהילה ולאותו מגשר או מגשרת אין שום בעלות על הקהילה. היא לא שייכת להם וזה לא פרוייקט משותף.


כדאי לקחת עורך דין ולהשקיע כמה מאות שקלים במסמך כזה כדי שבאמת הכל יהיה בצורה מסודרת, אתם לא רוצים להגיע למצב שאתם מכניסים מגשר או מגשרת והם נמצאים שם שנה ואז הם טוענים שכל הקהילה שייכת להם ואתם לא עשיתם שום דבר בבנייה שלה ותובעים אתכם. אתם רוצים להתרחק מהמצב הזה. אפילו שהכי חשוב זה פשוט לא להפוך אותם ל- Admins, עדיין חשוב לעשות הסכם כזה.




מבחינת תשלום למגשרים - בואו נדבר קצת על מחירים.


כמה משלמים למגשרים במידה וזה בחרתם בשיטת תשלום? אז כאן אין מחירון או נוהל קבוע, לפעמים יש את השיקול שהם מרוויחים ממילא את החשיפה בקהילה או שיש להם אינטרס לעשות את זה. נושא התשלום הוא ממש ממש פתוח ונתון לשיקול דעת, אני לא יכול לזרוק לכם מספר ולהרגיש בנוח איתו, אך אני כן יכול להגיד שזה נע מכמה מאות שקלים בחודש במקרה של עשיית משימות קטנות, עד לכמה אלפי שקלים בחודש כדי להיות מגשרים במשרה מלאה ולעשות הרבה דברים בתוך הקהילה.


אז מה אני מציע לכם לעשות?


תרשמו את המשימות שאתם רוצים שאותו מגשר יעשה:


  1. אישור חברי קהילה חדשים.

  2. אישור פוסטים בקהילה.

  3. שלוש פינות תוכן שעולות בחודש.

  4. חמישה וובינרים בשנה.

  5. עוד רעיונות יצירתיים שיש לכם ואתם תשתפו איתנו :)

תנסו רגע לכמת מה המשימות שהם עושים ולפי זה לתמחר כמה הדבר הזה שווה לכם. אני תמיד בעד לתמחר לפי משימות ולא לפי זמן, כי לתמחר לפי זמן זה העולם הישן.

ועוד דבר חשוב, כשאתם מכניסים מגשר חדש - תספרו על זה לקהילה שלכם ותציגו את המגשר החדש, זה נראה שיא המוזר אם אתם סתם מכניסים מגשר, לא מודיעים על זה לקהילה ופתאום הוא מתחיל להעלות פוסטים עם סימון וי קטן שהוא מגשר. אז תודיעו על זה- בדרך כלל הכי כדאי להודיע על זה בתמונה משותפת של המנהל או המנהלת שהם מוכרים ואהובים ביחד עם המגשר, ככה גם הקהילה מקבלת אותם לתוכה וזה עובד הרבה יותר טוב.


ההמלצה שלי היא חד משמעית להכניס מגשרים. זה מרחיב את הקהילה, מפתח אותה ועוזר להזין אותה בתוכן מקצועי. תנסו אפילו להכניס אנשים שיש להם יחסית הרבה עוקבים וככה גם הם יוכלו להביא עוד אנשים לקהילה. אתם תרוויחו כמה שיותר מהרעיון הנפלא הזה, לא לפחד מתחרות - אנחנו לא שם, תכניסו אנשים שיודעים לשתף ידע חדש. תבנו את הקהילה עם הכי הרבה ידע שיש וזה מה שימשוך בסופו של דבר את האנשים אליכם.

תגידו כן למגשרים!



מילות המשך וסיום

המדריך הזה תמיד בכתיבה. אני לומד כל הזמן דברים חדשים ומוסיף אותם למדריך הזה ותוכלו לראות את העדכון האחרון בחלק העליון שלו. למי שיש שאלות נוספות - מוזמן או מוזמנת לפנות אליי. החברה שלי עוסקת גם בבניית קהילות פנים ארגוניות ועובדת עם החברות הגדולות ביותר במשק על הנושא הזה, ואני תמיד שמח גם לענות על שאלות למתעניינים בתחום לבניית קהילה עבור עצמם וללוות אותם אישית דרך בית הספר לניהול קהילות שבו אני נותן לכם את כל מה שאני יודע על הנושא. אפשר לפנות אליי במייל staff@tochenist.com או בטלפון, או לקרוא כאן על השירותים השונים שאני מציע, מבטיח להיות מאד נגיש :) כמו כן, ניתן להירשם לקורס הדיגיטלי לניהול קהילות שילמד אתכם את הנושא בצורה מקצועית בעלות משתלמת (עולה רק 400 שקלים). זהו סיימתי למכור, מאמין שהתוכן עשה את תהליך המכירה לבד.



שלכם,

נאור נרקיס


bottom of page