top of page

אחלה בחירה

מהם ״כאבי גדילה״ של קהילה?

עודכן: 15 בדצמ׳ 2021

פתחתם קהילה, בניתם אותה, תיחזקתם אותה, הזנתם אותה בתוכן איכותי שעזר להמון אנשים. הקהילה גדלה מיום ליום וככה גם החיוך שלכם על הפנים. אתם תותחים, לגמרי הצלחתם במשימה, איזה כיף לכם.


אבל אז מגיעים לנקודה מסויימת. הרגע שבו התחלתם לשים לב שהקהילה גדלה מאוד, עד כדי כך שאתם מרגישים שאתם כמעט מאבדים עליה שליטה, עד שאתם לא מצליחים לשים לב לכל אותם חברי קהילה ולתת לכל אחד את היחס המתאים לו כמו שהייתם נותנים פעם? לענות לכל אחד ואחת על השאלות שלהם בצורה מפורטת ושוויונית לכולם? אתם אפילו כבר לא מכירים את כל האנשים בשמות שלהם.


כן. זה יכול לקרות. זה תמיד קורה, במיוחד אם עשיתם עבודה טובה. קהילה יכולה לגדול עד כדי כך שקצת קשה לכם להשתלט עליה כמו בהתחלה שלה. אתם פתאום מתחילים לשמוע כל מיני קולות פחות חיוביים כמו למשל:

- הקהילה התמסחרה.

- הקהילה כבר לא מה שהיא הייתה פעם.

- ״היה פה יותר כיף כשהקהילה הייתה קטנה ואינטימית״.

- אני הולך לאיבוד בתוך ים הדברים והתוכן.

- הגיעו המון חברים חדשים שאינם מבינים בתחום ומביאים מידע שגוי.


אז מה עושים כשהקהילה מתחילה לגדול למימדים שאנחנו מתקשים להשתלט עליה? איך אנחנו מחזירים את תחושת הערך לקהילה?


1. פתיחת תתי קהילות - כשהקהילה גדלה ומצטרפים המון אנשים חדשים, אפשר לצאת מנקודת הנחה מאוד פשוטה שבתוך הקהילה יש חלוקה לתחומי עניין שונים. מה הכוונה? ניקח לדוגמא קהילת משקיעי כספים שגדלה וצמחה לכ-20,000 חברים. במקום שכל אותם 20,000 חברי קהילה ישתפו את כל התוכן שלהם במקום אחד, כשיש סיכוי מאוד גדול שכל אותם חברים בקהילה מתחלקים למספר קבוצות שמשקיעות במקומות שונים : נדל״ן, מניות, מטבעות קריפטו או כל דבר אחר - נעדיף לפצל את הקהילה למספר תתי קהילות כדי שיתנו מענה ותוכן יותר רלוונטי לכל אותם תחומי עניין ספציפיים. לדוגמא: נקים קהילה שונה למשקיעי כספים בנדל״ן, נקים קהילה שונה למשקיעי כספים במטבעות קריפטו וכך הלאה. בצורה הזאת נוכל לשמור על כך שכל התוכן שיתפרסם יהיה רלוונטי יותר לתחומי העניין של החברים. גם אני, כשראיתי שהקהילה שלי גדלה ומתפתחת וקשה לי לתת יחס אישי לכל חבר כמו פעם - הקמתי מספר תתי קהילות שיוכלו לתת את המענה הטוב ביותר.



2. משתמשים במגשרים - אל תחששו להשתמש במגשרים. מגשרים הם רעיון מעולה שיכול לעזור לכם לפתח ולהגדיל את הקהילה בצורה משמעותית. תיקחו מגשרים שאתם סומכים עליהם. כאלו שיוכלו לתת יחס אישי לכל חברי הקהילה וככה להמשיך ולספק את אותה הגישה שהייתה לכם גם בהתחלה. מגשרים תורמים להצלחתה של הקהילה ובאים לשרת את המטרה של פיתוח וצמיחת הקהילה.

כתבתי על כל נושא המגשרים ואיך כדאי להפעיל אותם בצורה האפקטיבית ביותר מאמר מפורט מאוד אם תרצו לקרוא עוד על כך.

3. תקשורת רציפה עם אנשים - אחת מהמחויבויות הגדולות ביותר של מנהל קהילה היא התקשורת הרציפה עם חברי הקילה ומתן מענה נעים ומתחשב לכל אחד ואחד מהם. אין ספק שזהו אחד האתגרים הגדולים ביותר בניהול קהילה הולכת וגדלה, אך ללא ספק גם אחד הדברים החשובים ביותר. קהילה הולכת וגדלה מביאה איתה המון שאלות מחברי הקהילה, המון תהיות, המון דיונים והמון פניות ישירות למנהל הקהילה. בתור מנהלי קהילה גדלה, אתם הולכים להיות מופצצים בהודעות, בשיחות, בשאלות ובבקשות - תענו לאנשים. נכון, זה לא פשוט, יש הרבה אנשים ורק מנהל.ת אחד.ת כמוכם אבל זהו ללא ספק אחד הדברים החשובים ביותר בניהול קהילה ותקשורת בריאה עם החברים. אני מודה, גם אני חוטא בזה לפעמים וגם אני מפספס שיחות והודעות מחברי קהילה ולא מצליח למצוא את הזמן לחזור אליהם ולעזור להם עם מה שביקשו ממני, על זה אני מבקש סליחה גם מכם וגם מעצמי - אי מענה לחברי הקהילה גורם לאיבוד תחושת האישיות והחברות בין חברי הקהילה למנהל וככה גם לאובדן תחושת הקהילתיות והשייכות של החברים. לחזור לכולם זהו עניין חשוב מאוד. אני מזכיר את זה גם לכם וגם לי :) כי אני יודע שאני ממש נופל בזה.

4. מינון הצעות הערך השיווקיות בקהילה - כל מי שנמצא בקהילה שלי, יודע שאני לא מתבייש להרוויח ממנה וכשיש הזדמנות עסקית אני תופס אותה בשתי ידיים. גם אתם לא צריכים לפחד מכך. אבל, אתם כן צריכים להיזהר שלא להגזים עם שיעור הפוסטים השיווקיים בקהילה. תנסו לצמצם את כמות הפוסטים הפרסומיים בקהילה שלכם לפעם שבשבועיים או פעם בשבוע מקסימום. למה? קהילה שנהיית שיווקית מידי מאבדת את הערך שלה בעיני החברים וככה הכוח שלכם אובד ביחד איתה. חשוב לשמור על מינון נכון בין מתן תוכן ויצירת תכנים בקהילה לבין המסרים השיווקים שלכם.

5. מגיפת ה״תגיבו כאן ותקבלו״ - המקרה הזה הוא קצת בעייתי. האלגוריתם של פייסבוק לא אוהב לינקים חיצוניים. הוא פשוט מצמצם פוסטים שמכילים קישורים חיצוניים לכל כך מעט חשיפות עד כדי כך שכמעט ואף חבר לא רואה את התוכן שפורסם. לכן, כשחבר קהילה מעלה פוסט כמו ״מי שרוצה מדריך לאפליקציית קלאבהאוס - שיגיב כאן ויקבל בתגובות״ הוא עושה זאת אך ורק מהסיבה הפשוטה שהוא רוצה חשיפה גבוהה יותר לפוסט. במקרה שאנחנו מוכנים לאשר פוסטים כאלו, אנחנו חייבים להיות עם היד על הדופק ולוודא כי התוכן שאותו המשתמש שולח למגיבים בפרטי, הוא תוכן איכותי ומקצועי ולא יכול לפגוע באיכות התוכן שאנחנו מפרסמים בקהילה. הרבה פעמים אני דן אנשים לכף זכות, מאפשר להם לעשות זאת, ואחר כך מגלה שהם השתמשו בנדיבות ובאמון שלי כדי לשלוח ספאם או שטויות. למרות שהנזק כבר נעשה, אנשים שעושים זאת לא יפרסמו בפעם השנייה או השלישית בקהילה וכך אני מקווה להשיג שיפור לאורך זמן.

6. אל תתייחסו לציניקנים, תיאחזו במספרים - כשהקבוצה שלכם תגדל ותצמח, יהיו גם כאלו שלא בהכרח תמיד שמחים לפרגן. אתם תצטרכו לדעת להתמודד גם איתם. תנסו לא להסית את תשומת הלב שלכם לציניקנים ולהתחייס יותר לצמיחת הקהילה.

7. עודדו אנשים שמעלים תוכן מעולה, להעלות עוד כאלו - קהילה גדולה מצריכה גם הזנת תוכן על בסיס יום יומי. לא פשוט. אך, למזלנו, ישנם המון אנשים יצירתיים ומלאי סקרנות שמעלים תוכן איכותי ומעניין לקהילה וצוברים גם הם קהל שמחבב את התכנים שלהם. פרגנו לאותם חברים שמעלים תוכן בקהילה וככה תדרבנו אחרים לעשות כמותם. לדוגמא: בקהילה שלי, אני לוקח כל חודש את הפוסטים הכי טובים ומשתף אותם גם בפרופיל הפרטי שלי. ככה אני יוצר תרבות של שיתוף בקהילה ונותן מוטיבציה לאחרים להמשיך לשתף.


לסיכום: מנהל קהילה זהו מקצוע מורכב. הוא דורש להיות ראש עיר, פסיכולוג, דובר, מנכ״ל, סמנכ״ל כספים ואחראי הווי ובידור - אבל עדיין, זה המקצוע הכי שווה בעולם בעיניי.


נתתי לכם כמה כלים טובים ושיטות מאוד אפקטיביות שאני מקווה שהן יעזרו לכם. כמובן, שאם אתם רוצים ללמוד יותר לעומק איך מנהלים קהילה, אפשר לעשות את זה ביחד איתי בבית הספר לניהול קהילות, או לקחת את הקורס הדיגיטלי שבניתי לכך. האופציה השלישית היא לתת לי לנהל עבורכם את הקהילה :) יש על זה עוד פרטים כאן.



86 צפיות0 תגובות
bottom of page