top of page

אחלה בחירה

האם עדיף לעבוד מהבית, בית קפה, חלל עבודה משותף או משרד?

עודכן: 6 בדצמ׳ 2021

השאלה הזו העסיקה אותי במשך זמן רב כל כך, אבל אחרי 5 שנים של ניסיונות עבודה בכל אחד מהחללים השונים, אני חושב שיש לי מה לתרום בעניין. אתייחס בפירוט ליתרונות והחסרונות בכל אחת מהאופציות.


עבודה מהבית: זול יכול לעלות ביוקר

עבודה מהבית יכולה להיות מהנה, זמינה וזולה בהשוואה לכל אחד מהפתרונות האחרים. לעיתים, ניתן אפילו להכיר לצרכי מס בחלק מחוזה השכירות או עלות אחזקת הבית כהוצאה מוכרת. יתרונות אלו חביבים, אבל בטווח הארוך החוויה האישית שלי הביאה אותי להרחיק את העבודה מהבית. הכנסת העבודה למרחב האישי שלכם, יכולה להשפיע על הזוגיות, להסב לכם הרגשה שאתם ״כלואים״ בתוך המרחב האישי שלכם והיא איננה מקום רציני או מכובד להביא אליו לקוחות.

גם אם הבית שלכם מאד יפה, זה לא רציני או מקצועי להביא אורחים לפגישות אצלכם. המסקנה האישית שלי היא להרחיק ככל האפשר את העבודה מהבית, ולהשאיר את הפריוולגיה לעשות זאת רק בכמה ימי סערה חורפיים בשנה של דצמבר או ינואר. מלבד זאת, הבית הוא כיום מרחב נקי מעבודה.

עבודה בבתי קפה: לפעמים מועיל, לפעמים הכל יוצא הפוך (וחלש יחסית למה שחשבתם)

אם אתם מסתובבים ברוטשילד או דיזנגוף בשעה 10:00 בבוקר, אתם תגלו מהר מאד שכל שולחן בבית קפה מאוייש על ידי חבורה של אנשים עם לפטופים שנראה ששולטים בכלכלה העולמית ממסכי 13 אינטש. אך בסופו של יום, אני מאמין שהעבודה בבתי קפה היא פיתרון יקר מאד ומרעיש מאד.


בעבר, חשבתי שמוזיקת הרקע של אנשים מזמינים ארוחות בוקר, מכונות טחינה של קפה ומלצרים מתרוצצים עושה טוב עבורי, אך היום אני ממש נגד. זהו פיתרון יקר (אלא אם כן אתם מאלו שיושבים 5 שעות על כוס הפוך אחת ומעוררים את זעם בעלי המקום) ומאד לא רציני להביא לשם לקוחות. אני לא לוקח ברצינות אנשים שמבקשים לפגוש אותי בבתי קפה.

אדם נוימן הוא כנראה היחיד שהרוויח מהחללים המשותפים

חלל עבודה משותף הוא פיתרון מצויין לעסקים של איש אחד. הוא מאפשר גישה זולה יחסית לקפה, שתייה, מרחב נעים וחדרי ישיבות. עם זאת, כאשר מדובר בעסק קטן, המחירים של משרדים בחללי עבודה משותפים (לפחות בתל אביב) משתווים כמעט לשכירת משרד ״אמיתי״ משלכם. נכון, בחלל העבודה המשותף הארנונה כלולה, אך לאחר תקופה בחללי העבודה המשותפים החלטתי לקחת במתחם בו שהיתי משרד משלי וגיליתי שהמחירים לא באמת אטרקטיביים.


מעבר לכך, לאט לאט התחלתי לפתח סלידה (בערך מתי ש-WeWork קרסה לפני ההנפקה ועם פרוץ המגיפה העולמית) מסצינת ״הקשרים״ שהמקומות האלו מנסים לשווק. בדרך כלל מרבית הקשרים שתפתחו יהיו סביב בקשה לשקט מהסובבים אתכם. אחרי תקופה ארוכה בחלל עבודה משותף אכן פיתחתי קשרים וחלק הפכו אפילו להיות לקוחות שלי, אבל המחיר של הרעש וחוסר ההשתלמות הכלכלי עשה את שלו.


משרד אמיתי, כמו בעולם הישן והטוב

משרד משלי הוא עד כה הפיתרון האהוב עליי. כיום יש לי משרד ברחוב יבנה בתל אביב, בבניין היסטורי מהמם וכיפי, ואני מאד אוהב ללכת למשרד. המשרד שלי שקט, וביחד איתי במשרד (בחדר נפרד) ישנה עוד מישהי שעובדת בתחום משיק אליי. לשנינו יש את המרחב הפרטי שלנו וחדר ישיבות משותף. זהו הפיתרון המוצלח ביותר בעיניי. אני מקבל את השקט שלי, נעים לי להביא לשם אנשים, אני כן חשוף למערכת קשרים משיקה של מישהי נוספת ומבחינת מחיר אני משלם 15% יותר ממה שהיה עולה לשכור משרד קטן בלי חלון בחלל עבודה משותף, והיום גם יש לי מרפסת.


עם זאת, אני חושב שכדאי לגוון מדי פעם. ההמלצה שלי לעסקים קטנים היא להיות עם משרד משלכם. אך מידי פעם, אני עדיין לוקח את הלפטופ ושותה אמריקנו קר לצד צפייה במשימות השבועיות שלי ועוד יוצא לי להיות מוזמן אל חברים פעם בכמה שבועות לחללי עבודה משותפים. מהבית, אני משתדל כבר לא לעבוד. מקווה שעניתי על ההתלבטויות שלכם.



159 צפיות0 תגובות
bottom of page