top of page

אחלה בחירה

מהן הטעויות הגדולות שעשיתי בשיווק דיגיטלי לאורך השנים?

עודכן: 13 בדצמ׳ 2021

אשמח להשיב על השאלה הזו מהניסיון ב-5 השנים האחרונות בשיווק הדיגיטלי של העסק שלי, תוכניסט. מקווה שרבים מכם יוכלו ללמוד מזה ולמצוא בטעויות שלי עניין.


העדפתי המון המון טראפיק על עשיית כסף

בשנת 2014 יצרתי אתר ועמוד פייסבוק שיצרו 900,000 כניסות ביום בממוצע במשך חודשיים, כתבות בניו יורק טיימס, בוושינגטון פוסט, מהדורות מרכזיות בארץ, בגרמניה ובארה״ב – אך הניב לי 0 שקלים.


הלקח שלמדתי זה שהמון טראפיק זה משהו שכיף להסתכל עליו אמנם, אבל הוא לא בהכרח רווחי. השקעתי בפרוייקט הזה בערך שלושה חודשים מחיי וזה לא הביא לי אגורה. רק כמה כתבות ממש גרועות עליי.


היום אני מבין שהמון טראפיק זה לאו דווקא מה שצריך. אני מעדיף להתמקד בקהל איכותי ומוגבל בגודלו שאני מסוגל למכור לו מוצרים, לעשות לו סדנאות ולספק לו תוכן מאד איכותי. אם אתם זוכרים וגם אם שכחתם - ״מחאת המילקי״ זה היה רעיון משעשע שלי.




לא הבנתי מההתחלה שצריך לפתוח קהילה

היום בלוגים פשוט לא עובדים בלי קהילות סביבם. לצערי הרב כשהתחלתי עם הבלוג תוכניסט אפילו לא הייתי מודע לאופציה של לפתוח קהילה ואף אחד לא סיפר לי על זה. גם ב-2016 כשהבנתי שזה דרוש, לא נקפתי אצבע כי זה היה נראה לי המון עבודה. צדקתי לגבי זה שמדובר בהמון עבודה, אבל מאז שפתחתי את הקהילה הבלוג שלי עלה ברמה גם מבחינת תוכן וגם מבחינת טראפיק. אני רואה את זה כל יום אצל לא מעט חברות גדולות במשק וגם בעלי מקצוע עבורם אני מנהל קהילות. אל תחששו מלהקים קהילה סביב העסק שלכם.




התעלמתי מפניות של אנשים שהיו יכולים לעזור לי

כשאתם כותבים תוכן, אנשים קוראים אותו. חלק קטן מהם גם יגיב עליו. לצערי הרב בהתחלה לא השכלתי לענות לכולם, ושמתי את זה בתחתית סדר העדיפויות. אני לא אגיד שהיום אני מושלם ועונה לכולם, אבל אני ממש משתדל. כל בן אדם הוא הזדמנות ללמוד, לייצר תוכן טוב יותר ואולי בסופו של דבר גם לעשות איתו עסקים. היום אני מקפיד לתת תגובה לכל מי שכותב לי משהו. שוב, אני לא מושלם בזה אבל משתדל להשתפר.




יצרתי וידאויים ממש גרועים בכל קנה מידה

פתחתי ערוץ יוטיוב. צעד מתבקש. אבל וואלה, אני מודה שהוידאויים שעשיתי היו ממש גרועים. אבל מעכשיו אני לוקח את הנושא ברצינות ולא מתייחס אליהם יותר כמו טקסט מצולם, משקיע בצלם, בציוד תאורה, הקלטה והגברה. גם כתבתי על זה מאמר מושקע בבלוג שלי. אז הנה אחד הוידאויים הכי גרועים שעשיתי ותלמדו לא לעשות כמוני מבחינת תאורה, לבוש, מיקום, הקלטה ואורך. למה אני לא מוחק אותו? כי אני חושב שגם הדברים הגרועים שאני עושה הם תזכורת להתפתחות המתמדת שלי.


זה מביך, אבל הנה דוגמא לקצת שפל:




כשהיו לי רעיונות טובים יצרתי תוכן ובכל שאר הזמן – נאדה

הכי קל בעולם – לכתוב בכל פעם שיש לכם רעיון טוב שעובר בראש. הכי קשה: לכתוב עם תכנית מסודרת. הכי יעיל: לכתוב עם תוכנית מסודרת. כן, הכי קשה הוא גם הכי יעיל. היום אני לא קם בבוקר וחושב על רעיונות מבריקים לפוסטים כי אני מודה שאני לא הבן אדם הכי מבריק שיש.


במקום זאת אני מעדיף לשבת ולתכנן את הפוסטים שאכתוב באותו החודש מראש. להקפיד על רמה גבוהה. לבדוק שהנושאים ממש מעניינים לא רק אותי אלא גם את הקהילה שלי ואת גוגל טרנדס שיכול לרמז שהתוכן גם יצליח. עקביות היא הדבר הכי חשוב שיש כשיוצרים תוכן – אל תיתנו לתקופת עם ״חוסר מוזה״ להפוך לתקופה עם חוסר תוכן. קבלו קישור למאמר שלי שמסביר בדיוק איך אני עושה את זה.


הפצתי תוכן בצורה לא מאורגנת

הדבר הכי טיפשי שעשיתי הוא להשקיע המון זמן בליצור תוכן ומעט מאד זמן בלהפיץ את התוכן שיצרתי. אם כתבתם את הפוסט הכי יפה ומבריק בעולם, אבל אף אחד לא קרא אותו, זה כאילו לא כתבתם דבר. כמו העץ, והיער והשאלה אם הרעש. אם לא היה רעש, לאף אחד לא אכפת מהעץ.


היום לקחתי את זה לאקסטרים השני ויש לי נוהל הפצה מתוקתק שחבל על הזמן לכל פוסט שעולה. אני מיד עולה להתקפה ושולח ניוזלטר, מפיץ בקהילות שונות, מעלה בטלגרם שלי עם וידאו (תבדקו) יוצר איזה וידאו ביוטיוב ושולח לקבוצה של שרופים על התוכן שלי בווצאפ. מקנח בפוסט בקהילה שלי ובעמוד הפייסבוק ושוקל גם להוסיף סטורי ולשלוח לעיתונאים נבחרים שמפרסמים את זה בעוד מקומות. ואם עדיין לא הבנתם בשלב הזה שכל דבר שאני כותב עליו מגובה במאמר נוסף מהבלוג שלי אז הנה הקישור למה שאני קורא לו "אפקט הרשת" ושם אני מסביר איך אני מפיץ את התוכן שלי ומשתמש בנכסים הדיגיטליים שלי בצורה נכונה ויעילה. ספויילר: המסקנה- 80% להתעסק בהפצה, 20% בייצור.


אבל ככה נראה נוהל ההפצה שלי היום:




סירבתי להשקיע קצת כסף בשירותים שהיו יכולים לייצר לי המון כסף

איזה קמצן הייתי, שאלוהים ישמור. הייתי מאלה שמשתמשים בכל דבר בגרסה החינמית ולא מבינים ששדרוג של עוד כמה דולרים לחודש יכול לשלש ולרבע לי את ההכנסות או להגדיל אותן מאפס למשהו. היום אני משלם בגאווה על זיליון שירותים.


דוגמא אחת היא פלטפורמת עמודי הנחיתה Unbounce שאמנם עולה לי 99 דולר בחודש, אבל הבטיחה לי פניות ממאות לקוחות בשנה האחרונה שהניבו כבר עשרות אלפי שקלים. בקיצור, אל תהיו עם מערכת ניוזלטרים מעאפנה, תשלמו פה ושם כסף על עיצובים ואל תתקמצנו על תוספים שעושים את האתר שלכם מהיר יותר. די.


שיתפתי תוכן בקהילות שחסמו אותי מיידית

אני מרגיש כזה טיפש היום שעשיתי את זה – אבל בהתחלה הייתי ממש תמים. כתבתי אחלה תוכן, ורציתי לשתף אותו בקהילות פייסבוק רלוונטיות. מה שלא ידעתי, זה שכמו פיראנות משחרות לטרף, מנהלי הקהילות ראו בי פולש וחסמו אותי אוטומטית, ללא כל פנייה או זכות ערעור.


אני לא בא בטענות למנהלי הקהילות האלו – אלא רק לעצמי, הייתי צריך להבין את זה. במקרה אחד פוסט שלי זכה להיות מ-250 לייקים בשעתיים, ומנהל הקהילה כתב לי במסנג׳ר בצורה זועמת שזה לא מקובל וחסם אותי (עד היום!), וזה אחרי שהמלצתי על שירותיו ועל הקהילה להרבה אנשים. אני אפילו מדי פעם רואה את מנהל אותה קהילה באירועים מקצועיים והוא מתעלם ממני גם במציאות, שזה די משעשע.


האמת שאני בתור מנהל קהילה לא מעז לחסום אף אחד, רק בגלל מה שהרגשתי אחרי שחסמו אותי (זה כמו סוג של חרם). אבל מה שכן למדתי זה שאם אתם רוצים לשתף תוכן שלכם באיזושהי קהילה, עדיף שתדברו עם מנהל הקהילה קודם.




חשבתי שהבלוג יספיק

ממש חמוד מצידי היה לחשוב כשפתחתי את הבלוג שהוא יספיק. שנתיים שלמות שבקושי היו בו טראפיק, ורק אז נפל לי האסימון: בלוג בלי קהילה לא יעבוד. בלוג בלי ערוץ יוטיוב – לא יעלה בחיפושים בגוגל. בלוג בלי תוכן של ניוזלטר – לא יצליח. מה שלקח לי זמן להבין – הוא שמבחינה כספית אין לי ברירה אלא לגרום לבלוג להיות הרבה יותר פעיל וביותר ויותר ערוצים. איזה תמים הייתֿי. אין דברים כאלה.


בסופו של דבר יחסית הצליח לי, אבל וואלה, אם אתם יכולים להימנע מהטעויות הטיפשיות האלו, סחטיין עליכם. חבל שסתם תיפלו בהן כי אלו הדברים שעצרו אותי מלהצליח מוקדם יותר.


אם הגעתם עד לכאן אני מניח שכבר הבנתם שכל מה שאני יודע היום (ועוד לומד כל הזמן) אני שמח לשתף אחרים. בגלל זה הקמתי את בית הספר לניהול קהילות בו אני איתכם יד ביד, עוזר לכם להקים קהילה. משלב הרעיון, דרך אסטרטגיית התוכן ועד לבניית תוכנית עסקית שתביא את העסק שלכם ואת הקהילה שלכם לגבהים אחרים. יש סילבוס אגדי ומושקע בטירוף ואת כל הפרטים אני משתף בעמוד של בית הספר לניהול קהילות.


אגב, זה לגמריי בסדר אם אתם לא צריכים אותי צמוד אליכם אבל כן בא לכם להעזר בידע שצברתי עם השנים. הקורס הדיגיטלי שלי לאסטרטגיית תוכן וניהול קהילה זמין במחיר ממש משתלם של 400 שקלים ויש בו עשרות סרטונים פרקטיים על ניהול אסטרטגיית תוכן שתביא לכם לקוחות משלמים, תפיץ את הבשורה שלכם ובכללי תחסוך לכם הרבה טעויות שאני כבר עשיתי. אפשר לבוא להתרשם ולהירשם ממש בלחיצה כאן על הקישור לקורס הדיגיטלי של אסטרטגיית תוכן.

154 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page